Humanisme.dk

FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Om krigserklæringen til Dansk Folkeparti

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

4/10 skriver Helle Hartmann Nielsen fra Den Danske Forenings søsterorganisation, Dansk Kultur, at undertegnede »ikke selv lægger fingrene imellem, mildt sagt« på min hjemmeside, www.humanisme.dk, og i offentliggjorte indlæg, når jeg kritiserer Dansk Folkeparti.

24/9 offentliggjorde jeg en kommentar i Politiken under titlen »Lykønskning og krigserklæring til Dansk Folkeparti«, som Hartmann henviser til. Her opfordrer jeg alle til at tage »fløjlshandskerne af« over for Dansk Folkeparti, så den almene accept og normalisering af partiets fremmedhadske synspunkter får et skarpt modspil, inden partiet får regeringsmagt, som det har agt.

Anledningen var Dansk Folkepartis overståede landsmøde og 10 års ubrudt fremgang. Derfor besluttede jeg at slå i bordet og lade dem smage en smule af (en godt nok meget mildere udgave af) deres egen medicin og beskrev, hvorledes partiets metastaser havde spredt sig, og opfordrede til at »trække sværdet og pennen«. Det irriterede folketingsmedlem Søren Espersen, som lod mig vide, at jeg var »et rigtigt dumt svin«, hvorefter han i samme avis satiriserede over, hvad jeg dog kunne gøre.

Krigserklæringen virkede efter hensigten, og et stort dokumentationsarbejde blev sat i gang, så vi ugen efter bl.a. kunne offentliggøre afsløringerne af Louise Freverts hjemmeside i bestræbelserne på at få flere af DF's skeletter til at rasle ud af skabet.

Efter 10 år er det nemlig umuligt at »debattere« med den type paranoikere, som mener, at alle muslimer venter på at »slå os ihjel« (EU-parlamentsmedlem Mogens Camre) eller »slå os for panden« (forfatter Ole Hyltoft), eller at de er i gang med en verdensomspændende magtkonspiration, »den 3. jihad«, som en skov af islamofober påstår (nøjagtigt som antisemitterne i begyndelsen af det 20. århundrede påstod om jøderne).

Men hvis al balladen om Frevert betyder, at partiet dropper den kulturracistiske retorik, tager jeg absolut med glæde fløjlshandskerne på igen.

Rune Engelbreth Larsen
Jyllands-Posten, 6.10.2005

NOTE: Dette indlæg omhandler den kritik, som blev rejst af Dansk Folkepartis indvandrerhadske retorik på baggrund af partiets første tiår (1995-2005) med afsæt i nedenstående »krigserklæring«. Den blev siden fulgt op af afdækningen af stærkt fremmedhadske udsagn og propagandistiske konspirationsteorier på hjemmesider og i debatindlæg fra partiets toppolitikere (bl.a. Louise Frevert). LÆS OGSÅ:

> En lykønskning og krigserklæring til Dansk Folkeparti
> Inden racisme bliver politisk korrekt
> Hvorfor skarp retorik?
> Svar til Pittelkow: »Rotter« i politik
> Dansk Folkeparti, 1995-2005: Lig i lasten