Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

EB afslører igen Watergate-spinkultur - og TV2's følgagtighed?

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Det er magtens betændte mekanismer under den nydelige danske andedams overflade, Ekstra Bladet nu har detoneret endnu en journalistisk bombe under og dermed atter demonstreret, at pressens fremmeste rolle er og bliver rollen som magtkritisk vagthund.

Først var det EB-journalist Jan Kjærgaards afsløring af magtmisbrug hos Troels Lund Poulsens spindoktor Peter Arnfeldt, der angiveligt søgte at belaste Helle Thorning-Schmidt for at bevare regeringsmagten på Venstres hænder - en historie, som Danmarks Journalistforbund og B.T. helt absurd gjorde til et principielt spørgsmål om vanhelligt brud på kildebeskyttelsen, som om denne var sat i verden for at beskytte indædt magtmisbrug.

Nu offentliggør avisen så også en hidtil hemmeligholdt lydfil, hvor TV2-journalist Rasmus Tantholdt erkender, at det var Jacob Winther, tidligere spindoktor for forsvarsminister Søren Gade, der lækkede oplysninger om, at Jægerkorpset var på vej til en hemmelig mission i Irak i 2007.

Det var den lækage, der ifølge Jægerkorpsets chef bragte danske soldaters liv i fare, og allerede i januar 2010 hævdede dokumentarfilminstruktør Christoffer Guldbrandsen i filmmagasinet Ekko, at Gades daværende spindoktor Jacob Winther stod bag.

Den selvsamme Winther, der som bekendt 'kom til' at trykke på vedhæft fil i sit email-system, så en journalist i DR fik den forfalskede arabiske oversættelse af Jægerbogen i oktober 2009 (jf. Information, 1.10.2009). Og den selvsamme Winther, der styrede spin-offensiven, der skulle kvæle Guldbrandsens dokumentarfilm fra 2007, »Den hemmelige krig«, som afslørede, at Jægerkorpset havde udleveret afghanske fanger til amerikanske soldater i Afghanistan, velvidende at de derved kunne risikere tortur og mishandling.

Men tilbage til den aktuelle historie - lækagen om jægersoldaternes hemmelige mission i Irak:

TV2 har hele tiden holdt hånden over kilden i stedet for at afsløre det korrupte spil, at det var en regeringskilde, der selv lækkede det hele. Igen er 'kildebeskyttelse' blevet brugt som det sesam, der lukker dørene i bag et muligt magtmisbrug, frem for som det sesam, der beskytter den eller dem, der afslører magtmisbrug. I dette tilfælde tilsyneladende begået af Jacob Winther.

Det er tankevækkende, at da TV2's Kaare R. Skou kom til at røbe, at det var en kilde i Forsvarsministeriet, der stod bag, blev han sendt på ufrivillig 'ferie' af TV2 - ingen anstrengelser har været for store for at beskytte Winther og Gade?

Men lad os lige spole tilbage til, hvad jeg skrev herom i marts 2010, for at forstå det fulde omfang af problemet med TV2 Nyhedernes rolle:

En sag, der kunne være udslagsgivende for at afsløre magtmisbrug, lukkes og vogtes nidkært af TV2 i en fuldkommen misforstået påberåbelse af 'kildebeskyttelse', der blot skal redde røven på den, der står bag et af de værste eksempler på spin i magtmisbrugets tjeneste.

I den aktuelle sag viser det sig endog, at TV2 har ageret som en bevidst del af magtens spin. TV2 holder nemlig ikke blot hånden over magtmisbrug, men lader sig bruge og misbruge til at viderebringe usandheder, velvidende at de er usandheder.

Som Michael Jeppesen kort, klart og præcist underbygger i et blog-indlæg, bragte TV2 Nyhederne fuphistorien om, at oplysningerne i sagen kom fra et fortroligt møde i Udenrigspolitisk Nævn, selv om TV2 altså vidste, at kilden var en anden - men som man ikke vil ud med.

TV2's nyhedschef Michael Dyrby optræder dermed som regeringens mand i en altafgørende sag - på det, der skulle være en uafhængig public service kanal.

Det er ikke kildebeskyttelse - det er ene og alene utilsløret regeringsbeskyttelse.

Rune Engelbreth Larsen Politiken.dk, 9.3.2010: »TV2 som magtens beskyttende hånd«

Lækagen i 2007 skulle tilsyneladende bruges til at demonstrere forsvarsministerens handlekraft og samtidig tørres af på Udenrigspolitisk Nævn (underforstået: daværende oppositionspolitikere, selvfølgelig). Hele dette set-up blev TV2 en medspiller i.

Michael Jeppesen offentliggjorde i 2010 ordlyden af en email, som TV2's nyhedschef Dyrby angiveligt havde sendt til alle journalister på TV2 Nyhederne, og som viser, hvor langt han gik for at overbevise sine egne medarbejdere om, at lækken med stor sandsynlighed måtte stamme fra Udenrigspolitisk Nævn, sådan som det var blevet hævdet af Per Stig Møller:

»Udenrigspolitisk Nævn kan sagtens have været utæt i denne sag. UN holdt møde om formiddagen den 27. april. Nyheden sprang på TV2 og JP om aften. Flere medlemmer af Udenrigspolitisk Nævn og forsvarspolitiske ordførere kendte til sagen inden mødet, oplyser Forsvarsministeriet. Per Stig Møller kan derfor sagtens have ret og været i god tro. Medlemmer af UN kan sagtens have været kilder til oplysningerne. Dermed er der ikke videreformidlet falske oplysninger.«

Dyrby nøjedes altså ikke med at fastholde, at hans ærinde blot var at beskytte en kilde, men fastholdt tilmed sit eget regeringsloyale lækage-scenario, hvor Udenrigspolitisk Nævn var den sandsynlige skurk (Politiken.dk, 23.4.2010).

Erik Valeur rettede i 2010 en skarp kritik mod den manglende evne og vilje til at endevende sagen - en kritik, der kun fremstår så meget mere træffende efter lydfilens aktuelle offentliggørelse:

Tænk på følgende scenarie: At den nu fhv. forsvarsminister var ganske tæt på, da TV2 fik serveret solonyheden om jægerne. Det er den tese, der nævnes igen og igen i magtens centrum - og ikke kun blandt journalister. Jamen, så har vi - i det allermindste - en mistanke om noget uhyre frygtindgydende: En forsvarsminister, der selv stod bag den læk, som militærfolk kalder landsforræderi.

Alene mistanken - i dens grumhed - burde få det officielle og politiske Danmark til øjeblikkeligt at kræve sagen oplyst for at afsløre uretfærdigheden - med den uretfærdigt mistænkte mand allerforrest.

I stedet sker det stik modsatte. 'Systemet' tier, forhaler og mørklægger. Dermed er mistanken om ministerens involvering blevet suppleret med mistanken om et cover-up - og i så fald et af de mest snavsede i danmarkshistorien. Det er desværre set før, at man på højeste sted beslutter, at visse sandheder er for heftige at byde befolkningen - f.eks. en elsket forsvarminister som landsforræderisk 'crook' - åh nej.

Og så indtræder den 'danske stilstand' - den, der skyldes, at man ikke i Danmark, som i andre lande, kan beslutte og gennemføre særlige undersøgelser af en mulig skandale, så såre flertallets vognborg er på plads. Exit sandheden.

Erik Valeur Politiken, 14.3.2010

Holder Ekstra Bladets afsløringer af Arnfeldt og Winther, er der tale om magtmisbrug af modbydelig karakter - og uanset detaljerne og vurderingen af enkeltpersoners skyld, har avisen allerede dokumenteret et modbydeligt magtspil bag kulisserne, der endegyldigt affejer resterne af myten om det bløde danske magtspil.

Afsløringen af lydfilen understreger atter, hvor afgørende det var, da Ekstra Bladet for nylig fandt det væsentligere at afsløre magtmisbrug i tilfældet ex-spindoktor Arnfeldt end at 'kildebeskytte' selve magtmisbruget. Dengang hed det sig fra kritikere af avisen, at Ekstra Bladet risikerede at gå glip af vigtige historier, fordi kilderne ikke længere kunne vide sig sikre på at blive beskyttet.

Men lydfilen er angiveligt landet anonymt på Ekstra Bladets bord, og det bekræfter kun, hvad jeg skrev om avisens foregående afsløring:

Men risikerer Poul Madsen nu ikke, at ingen tør komme til Ekstra Bladet med vigtige afslørende historier af frygt for selv at blive hængt ud? Ekstra Bladet risikerer, at spindoktorer, der vil misbruge deres magt og position til lyssky operationer, kun går til B.T. - that's all. Men det ved læserne også nu. Næste gang en person forfølges og tilsværtes med afsæt i en B.T.-artikel, der er baseret på anonyme kilder, vil avisens troværdighed på forhånd være undermineret pga. prioriteringen af politiske magtinteresser i skattesagen.

Til gengæld har Ekstra Bladet sendt det signal til eventuelle whistleblowers, at det er en avis, der vægter afsløringen af magtmisbrug højere end beskyttelsen af magtens beskidte spil. Det er med andre ord ikke blevet spor mere usikkert for en embedsmand eller politiker, der sidder inde med afslørende oplysninger om magtmisbrug, at gå til Ekstra Bladet - snarere tværtimod.

Tør man håbe, at hvis der er flere derude, som ligger inde med dokumentation af magtmisbrug? Det er selvfølgelig dér, kildebeskyttelsen giver mening, som et værn for dem, der ellers kunne komme i klemme under magtmisbrugere - ikke som magtmisbrugets forlængede arm.

APROPOS

> Løkkes lejesvend, TV2's Ulla Østergaard igen-igen

Rune Engelbreth Larsen
Blog: Engelbreth, Politiken.dk, 13.12.2011