Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

ANBEFALINGER | FILMSEKTION

Cast Away

Instrueret af Robert Zemeckis (2000)

Anbefalet af Rune Engelbreth Larsen Udprint

»Who knows what the tide may bring?«

Zemeckis' Cast Away er en moderne Robinson Crusoe med Tom Hanks som Chuck Noland, der efter et skræmmende realistisk flystyrt strander på en øde ø. Det er for så vidt den sædvanlige historie om, hvad der sker, når civilisationens lag skrælles bort, og alt det overfladiske tingel-tangel bliver værdiløst. Uret, kalenderen, arbejdet osv., der før var så betydningsfuldt, er ligegyldigt, mens livets allermest basale behov pludselig betyder alt (mad og drikke, tag over hovedet).

Det er en velafprøvet, men effektiv ramme til at fortælle noget grundlæggende om mennesket, men det kan naturligvis gøres med større eller mindre held. Zemeckis, der med Cast Away er i slutningen af en stime af glimrende film som What Lies Beneath (2000), Contact (1997) og Forrest Gump (1993), gør det fremragende, ikke mindst takket være Tom Hanks, der jo sjældent skuffer.

Forvandlingen fra pedantisk workaholic, der er besat af Vestens gave til globaliseringen (time is money), over den smertefulde udvikling fra den håbløse eneboer (der ikke kan åbne en kokosnød) til den tilpassede semi-vilde jæger, spiller på alle psykens og temperamentets tangenter.

Fortvivlelsen gnaver, og håbløsheden tiltager, men selv under de mest nedslående forhold kommer der som regel et tidspunkt, hvor tidevandet skyller et eller andet ind på stranden, der som i Cast Away ændrer alt - i det mindste kan verden tage sig sådan ud. There is a tide in the affairs of men, which taken at the flood, leads on to fortune, som Shakespeare lader Julius Caesar bemærke. Kunsten er så at opdage - og ikke mindst gribe - the flood.

Det gør Chuck Noland, trods sin mere og mere uligevægtige sindstilstand, med en volleybold som eneste selskab, der nærmest antager karakter af en skytsånd. »This feeling came over me like a warm blanket: I knew I had to stay alive somehow. I had to keep breathing, so that's what I did. I kept breathing. And one day, that logic was proved wrong because the tide came in and brought me a sail ... «

Flere år senere returnerer Noland til civilisationen efter en faretruende og hjerteskærende sejlads over det åbne hav, hvor han balancerer på grænsen af vanviddet, konstant i livsfare. Men kan man overhovedet vende tilbage til en tilværelse, som i den grad er forladt - og hvad venter i givet fald i den »gamle« identitet?

»Who knows what the tide may bring?« spørger han sig selv. Måske giver filmens slutning et fingerpeg i denne gribende film, som bæres næsten 100 procent af Tom Hanks.

Rune Engelbreth Larsen
Humanisme.dk