Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

ANBEFALINGER | FILMSEKTION

Mod muren

Af Fatih Akin (2004)

Anbefalet af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Gegen die Wand er en pågående og passioneret kærlighedsfilm - romantisk som et silkelagen, men brutal som overskårne pulsårer. Filmen, der vandt Guldbjørnen i 2004, er Skrevet og instrueret af den tyrkisk-fødte Fatih Akin og tænkt som første del af en trilogi med fælles-titlen, Liebe, Tod und Teufel (Kærlighed, død og djævel).

Hovedrollen som den lettere aggressive, fordrukne og opfarende Cahit Tomruk, spilles af Birol Ünel, og hans unge proforma-hustru, Sibel Güner, af Sibel Kekilli.

Filmen handler om mødet mellem den depressive og selvdestruktive Cahit, hvis tidligere hustru er død, og den lidenskabeligt erotiske og stærkt selvbevidste Sibel, der er fanget i et ingenmandsland mellem sin tyrkiske families konservative traditioner og sin egen blændende livsappetit.

I frustration gennemfører den ellers sprudlende Sibel et resolut, men mislykket selvmordsforsøg, hvorefter hun møder den ikke mindre selvmordstruede Cahit, og sammen finder de en slags praktisk løsning på i det mindste Sibels problemer. Med en elaborat løgnehistorie og et proforma-ægteskab holder de hendes familie stangen - men forholdet virker efterhånden dragende på dem begge og vikler dem blot ud i yderligere problemer.

Gegen die Wand er på sin vis en ung, opdateret og vital komplement til Rainer Werner Fassbinders tredive år yngre Angst essen Seele auf (Angst æder sjæle op) fra 1974, der handlede om ægteskabet mellem en marokkansk gæstearbejder og en ældre tysk enke, som skabte kontroverser og racistiske forviklinger blandt omgivelserne.

Ligesom det skæve kærlighedsforhold mellem Fassbinders Ali (El Hedi ben Salem) og Emmi (Birgitte Mira) bliver Akins Cahit og Sibel fanget i kulturel krydsild, men dennegang er det ikke majoritetssamfundets manglende accept, der stilles skarpt på - der er i mellemtiden forløbet tre årtier, og nu er det derimod tyrkiske »ny-tyskeres« sammenbragte selvforståelse, som skaber identitetsknuder og konflikter.

Men Gegen die Wand kunne for så vidt også have heddet Angst essen Seele auf, for Sibels sammenstød med sin konservative familie, der truer med at udvikle sig til æresdrab, og Cahits traumatiserede sjæl, tørner ikke blot sammen som hund og kat, men udvikler sig til en sprængfarlig tiltrækning, der også synes dømt til forlis af angst for at følge kærligheden.

Uforløste antydninger og famlende fejlgreb får dramatiske konsekvenser, men Akin formår overraskende at fastholde både alvoren og livsglæden i en fortælling, der nok bruger kulturelt betingede byrder som rampe for sit plot, men i sidste ende er en stor og medrivende kærlighedshistorie om to skadede, men karakter-stærke sjæle.

Rune Engelbreth Larsen
Humanisme.dk