Yimou Zhang er instruktøren bag det uforglemmelige mesterværk, Hero (Ying xiong), og med House of Flying Daggers (Shi mian mai fu) har han skabt endnu en uafrystelig filmoplevelse.
Selvforglemmende kærlighed og altfortærende jalousi er de elementære hovedingredienser i et absolut breathtaking drama om stærke lidenskaber og udspekulerede dobbeltspil og dobbelt-dobbelt-spil, der krydser klinger og følelser under kampen mellem kinesiske regeringssoldater og undergrundshæren House of Flying Daggers i slutningen af det niende århundrede.
Omhyggeligt komponerede scener, der minutiøst spejler hinanden i en blændende filmæstetik, et storladent score, et overlegent display af flyvende, ridende og løbende kampkunst placerer Yimou Zhang i sin helt egen klasse. Kombinationen gør denne film til en visuel symfoni, der bliver i blodet og tankerne længe efter man har stirret forstenet og fortryllet på rulleteksterne og forsøgt at fordøje en kunst, der løfter værket og sin beskuer ud over sig selv, som kunsten kun sjældent kan - men som Kunst kan.
Det er vanskeligt at spå, især om fremtiden - men hvis der om nogle århundreder findes et filmens Louvre eller Uffizi, gætter jeg alligevel på, at House of Flying Daggers og Hero stadig vil være blandt den tids store hovedattraktioner.
Rune Engelbreth Larsen
Humanisme.dk