Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Glædelig ramadan - så går den antimuslimske jagt ind igen ...

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Hvert år det samme. Det er ramadan, og visse politikere fra VKO såvel som en hel jungle af antimuslimske debattører og bloggere fra DF-segmentets parallelsamfund ifører sig den retoriske krigsmaling og bruger denne fastemåned til at koncentrere deres foragt for muslimer og islam.

Mange religioner har fasteperioder, også hinduisme, jødedom og katolicisme, og omhuen eller strengheden i fasten varierer selvsagt blandt hinduer, jøder og katolikker, ligesom den gør blandt muslimer - men som kutymen er i dagens Danmark, er det alene muslimernes faste, vi hører om.

De Konservatives Naser Khader, der har gjort det til sit politiske slagnummer at score stemmer på at vrænge ad sine muslimske medborgere, er forventeligt på krigsstien i det sekund, ramadanen begynder, og kræver intet mindre end en redegørelse fra Etisk Råd om det "rimelige i, at børn hvert år faster og udsultes i den periode, ramadanen varer".

Syge, handicappede, ældre, gravide, rejsende og børn er ganske vist undtaget muslimernes regler for faste, hvor familien er i centrum, og der er fokus på religionens åndelige sider og omsorgen for de fattige, men alligevel skal fasten altså trækkes op til Etisk Råd. Det giver lidt gratis - om end luftig - fylde, og så kommer han jo i medierne igen, ikke sandt?

Talsmand for Islamisk Trossamfund, Imran Shah, gentager, at børn og svagelige slet ikke behøver faste og siger til Khaders udfald: "Forældres omsorg og kærlighed for deres børn skal ikke beklikkes af en kynisk politisk dagsorden. Der savner vi, at de udviser en større tillid til børnenes forældre." (Berlingske Tidende, 10.8.2010).

Selvfølgelig er der forældre, der overdriver, og selvfølgelig er der muslimer, som er mindre oplagte under faste, ligesom der er andre muslimer, der er mere oplagte end sædvanligt.

En anden antimuslimsk 'klassiker', vi således kan forvente luftet i denne tid, er den om de farlige muslimske trafikanter.

Til trods for at ikke mindst ikke-muslimer banker ind i hinanden i fatale trafikulykker under alkoholpåvirkning, er den begrænsede risiko for en uoplagt muslimsk bilist under ramadan et årligt tilbagevendende hit blandt antimuslimske debattører. Som sædvanlig er der ingen proportion i forargelsen.

Ligesom der er stressede kristne, ateistiske og asatroende bilister under hårdt arbejdspres, og mindre stressede kristne, ateistiske og asatroende bilister, der har fundet tid til at stresse af fra et stramt arbejdsliv - er der muslimer, som under fasten bør lade bilen stå, og andre muslimer, for hvem det ikke er skyggen af et problem at køre i bil.

Værre er det ikke.

I Gads religionseksikon (1999) hedder det i øvrigt udramatisk og uden politiske eller religiøse dagsordener om muslimernes faste:

Fasten er omtalt i Koranen, hvor der også gives en række anvisninger på, hvilke personer der skal overholde fasten, og hvem der er fritaget fra at faste. Generelt skal alle voksne og raske mennesker faste som anvist. Undtaget er gravide, ammende og menstruerende kvinder, soldater i krig, rejsende og syge mennesker. Børn er også undtaget og introduceres ofte til fasten i 12-13 års-alderen, hvor de kan begynde med at faste en enkelt dag. Personer, som ikke faster, eller som bryder fasten en eller flere dage, skal som kompensation faste det samme antal dage senere, eller man kan kompensere ved at bespise fattige i et tilsvarende antal dage.

I fastemåneden besøger flere muslimer moskeen for at bede end til hverdag, og Koranen reciteres i sin helhed i løbet af fastemåneden.

Fasten brydes hver aften efter mørkets frembrud med et stort måltid, hvor familien er samlet. Mange vælger desuden at stå op i god tid før solopgang for at spise endnu et måltid, inden fasten begynder ved solopgang.

Et emne for Etisk Råd?

Må man anbefale vore muslimske medborgere også at faste fra frekventeringen af visse danske politikere og medier i denne periode? Jeg tør godt love, at en række læserbrevssektioner, kronikker og debatter vil flyde over af myter, overdrivelser og proportionsforvrængninger om netop ramadanen - ja, det er allerede gået i gang.

Rune Engelbreth Larsen
Blog: Engelbreth, Politiken.dk, 11.8.2010