Direkte inspireret af - og som modtræk til - Jyllands-Postens Muhammed-karikaturer udskrev den iranske avis Hamshahri Daily i februar 2006 en tegnekonkurrence for at afprøve ytringsfrihedens grænser: »Vil Vesten udvide ytringsfriheden til også at omfatte forbrydelser mod USA og Israel - eller et fænomen som holocaust? Eller er der kun tale om frihed til at fornærme religiøse helligdomme?«
Avisen proklamerede, at man ville teste dette ved at præmiere de bedste holocaust-karikaturer. Historien fik et særdeles pudsigt forløb på Jyllands-Posten, som man naturligvis kan læse om i Karikaturkrisen - en undersøgelse af baggrund og ansvar:
... i et interview i CNN den 8. februar kan kulturredaktør Flemming Rose nu oplyse, at Jyllands-Posten agter at indgå et samarbejde med den iranske avis om at trykke holocaust-satire: »Min avis forsøger at etablere en kontakt til den iranske avis, og vi vil bringe karikaturtegningerne den samme dag, som de offentliggør dem.« (Berlingske Tidende, 9.2.2006).
Karikaturkrisen, s. 266f |
Den iranske holocaust-tegnekonkurrence har deltagelse af den danske tegner Jørgen Bitsch, som understreger, at udgangspunktet ikke har været hverken antisemitisk eller holocaustbenægtende, men en konkurrence om satiretegninger af holocaust som vestligt tabu.
I alle tilfælde har det vist sig, at meget få af de knap 1.200 tegninger fra 61 lande har været holocaust-benægtende. Mange har dog umiskendeligt vendt brodden mod Israel og USA, herunder også brugt Davidstjernen, og ofte paralleliseres Israels politik over for palæstinenserne med nazisternes over for jøderne.
At de udvalgte 200 tegninger hænger i De Palæstinensiske Martyrers Kulturcenter i Teheran, skal naturligvis også understrege iranernes hensigt med at sammenligne Israel og Nazityskland.
Information beskriver tegningerne således:
På én tegning ses en mand, der med ørekrøller og ortodoks klædedragt tydeligvis er jøde. Han er gengivet fire gange, og hver gang overfor et nyt billede af henholdsvis en hund, en flagermus, en haj og til sidst en identisk mand. I den understående tekst spørger tegneren, om Israel er et af de tre dyr, for til sidst at konkludere, at Israel er Israel.
Information, 14.9.2006 |
Lederen af det iranske tegneseriecenter, og en af de fem dommere i konkurrencen, Masoud Shojai Tabatabai forklarer baggrunden for konkurrencen til samme avis: »Ideen med det her er at vise, hvor grænserne for ytringsfrihed går i Europa. For hvis man har ytringsfrihed, hvorfor må man så ikke diskutere holocaust? I 16 europæiske lande er det strafbart at diskutere det. Hvorfor?«
Det er naturligvis ukorrekt - intetsteds er det strafbart af »diskutere holocaust«, men i en række lande er holocaust-benægtelse forbudt.
Selv mener Tabatabai, at man hverken har villet ramme jøder eller religion med konkurrencen, og Davidsstjernen skal »kun ses som et symbol på Israel«, understreger han, til trods for, at den også blev brugt til at stigmatisere jøderne med i århundreder, bl.a. i Nazityskland.
Tabatabai er ikke selv i tvivl om, at holocaust har fundet sted, om end han hævder, at tallet på seks millioner døde er overdrevet med et par millioner. Han tilføjer dog: »Men det er lige meget, hvor mange det var. For mig er det for meget, om så bare fire mennesker blev dræbt. Jeg føler med ofrene lige meget hvad.«
Ordet holocaust er græsk og betyder et brændoffer, der siden er blevet anvendt om nazisternes Endlösung, men for Tabatabai er det »katastrofe« i bredere forstand, hvorfor han f.eks. også henviser til atombomberne over Japan som et »atomart holocaust«. Det anfægter ham ikke, at man i Europa benytter begrebet særskilt i forhold til nazisternes massedrab på jøder: »Det er fordi europæiske medier og zionisterne har erobret ordet. I Palæstina er mere end en million mennesker blevet dræbt siden 1948. For palæstinenserne er det et folkedrab. Desuden har vi kaldt udstillingen 'Holocust' for at sige, at det her ikke er det samme. Det er et nyt ord.«
Der er næppe tvivl om, at bagmændene vel havde forventet og håbet på en antisemitisk holocaust-benægtelse, i og med at konkurrencen er motiveret af de vestlige dobbeltstandarder, hvor man ser stort på antimuslimsk propaganda, men slår hårdt ned på antisemitisme (især holocaust-benægtelse).
De fik langtfra entydigt en »omvendt parallel« til Jyllands-Posten, til trods for antisemitismens stigende udbredelse i Mellemøsten. Tegningerne i den iranske konkurrence (i det mindste blandt dem, der er blevet refereret eller gengivet i danske medier) er ikke eksplicit rettet mod jødedommen i almindelighed eller hellige ikoner for jøderne, som kan sammenlignes med den grad af dæmonisering, som bliver Muhammed og den islamiske trosbekendelse til del i den værste af Muhammed-karikaturerne.
Det er også absurd at kalde selv grove karikaturer af Sharon i sig selv for »antisemitiske«, ligesom grove karikaturer af den iranske præsident Mahmoud Ahmedinejad ikke er anti-islamiske. Men der er ingen tvivl om at de tegninger, som fremstiller negative stereotyper af jøder i almindelighed, indiskutabelt er antisemtiske, også af den helt klassiske slags.
Den danske tegner, Jørgen Bitsch, der sine steder har skabt forargelse ved at deltage i denne konkurrence, er mest kendt for sin tegneserie Over Danmark, der kørte i Ekstra Bladet fra maj 2003 til maj 2004 og er udkommet som selvstændigt og udvidet album på Progressive Publishing i 2006.
Bitsch udtaler om holocaust-temaet: »Min satire er ikke holocaustbenægtende, men holocaustforstørrende. Jeg mener ikke, at jeg tager noget fra jøderne ved at relativere holocaust. Vi kan bruge deres lidelser i en større sammenhæng frem for at fastholde dem som museumsgenstande.« (Kristeligt Dagblad, 1.7.2006).
I modsætning til flere danske medier mener han heller ikke, at konkurrencen er en fiasko, fordi kun få tegninger er holocaustbenægtende eller antisemitiske: »Det var aldrig konkurrencens udgangspunkt. Så havde jeg ikke deltaget. Det er en konkurrence med satiretegninger af det vestlige tabu holocaust,« forklarer han til Politiken (14.9.2006).
Det er i hvert fald indiskutabelt tegnerens eget udgangspunkt, og hans bidrag (se øverst) er fremragende tænkt og udført i flere henseender: 1) den er ikke spor antisemitisk, 2) den ikke blot undlader at benægte holocaust, men bekræfter eksplicit, at seks milioner jøder blev udryddet i kz-lejre, og 3) den anvender holocaust som led i en kæde af global uretfærdighed.
I Politiken forklarer Jørgen Bitsch det ræsonnement, der ligger bag hans deltagelse i konkurrencen og motiv-valget:
Hvis du tager historikere som Norman Finkelstein og Zygmunt Bauman, så er opfattelsen af holocaust blandt anerkendte forskere, at holocaust ikke er et resultat af en syg mands fantasier, men en politisk vedtaget industriel masseudryddelse. Et resultat af den industrielle rationalitet, når den går allermest amok. Det værste eksempel, vi har set indtil videre, er så Nazityskland, men det kunne i princippet gå ud over en hvilken som helst anden befolkningsgruppe. Det er den eneste holdbare måde at anskue holocaust på historisk, hvis holocaust ikke skal fungere som en legitimering eller en afledning fra andre forbrydelser (...)
Jørgen Bitsch |
Jørgen Bitschs bidrag til den iranske konkurrence i høj opløsning her.
Rune Engelbreth Larsen
15. september, 2006