Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Germaine Greers feminisme vs. humanisme

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

The Female Eunuch

Den verdensberømte og -berygtede feminist og forfatter Germaine Greer (f. 1939) fik sit globale gennembrud i 1970 med bogen, The Female Eunuch, ifølge hvilken den traditionelle kernefamilie er udtryk for en seksuel undertrykkelse af kvinder, som devitaliserer dem som »eunukker«. En blanding af absurde udfald og berettiget lidenskabelig frigørelsestrang.

Spændvidden er dramatisk, som nogle citater illustrerer:

What more could women want? Freedom, that's what ... freedom from rape, whether it is by being undressed by the men on the building site, spied upon as we go about our daily business, stopped, propositioned or followed on the street, greasily teased by our workmates, pawed by the boss, used sadistically by the men we love, or violently terrorised and beaten by a stranger, or a gang of strangers.

In post industrial societies it is individuals who marry; the nuptial agreement is seen as involving two people only. Even the children they may have together are not party to the agreement between spouses. That agreement has been reliant from the first on the intensity and durability of the sexual attraction between them. If the sexual attraction should lose its potency, if another attraction should eclipse it, the marriage is deemed dead. Such a system is bound to fail; no person can guarantee to be sexually attracted to another for as long as they both shall live. Sex is too anarchic a force and fat too responsive to fantasy to serve as the mortar holding together the building blocks of society ... modern marriage is fragile because the demands made upon it exceed the tensile strength of the initial sexual bond.

Is it too much to ask that women be spared the daily struggle for superhuman beauty in order to offer it to the caresses of a subhumanly ugly mate?

If you think you are emancipated, you might consider the idea of tasting your menstrual blood - if it makes you sick, you have a long way to go, baby.

Ifølge et kulørt ugeblad raser Greer nu over pop-ikonet Madonna, som hun mener »er ved at visne for øjnene af os«, fordi hun er blevet religiøs og gift.

Greer siger bl.a. om sangerinden: »Hun fortæller igen og igen, at det vigtigste for hende er at være en god kone og en god mor og det ødelægger jo alt, hvad vi har kæmpet for i alle disse år!«

Hvem »vi« er her, ved jeg ikke, og jeg har heller ikke noget videre kendskab til Madonnas privatliv (endsige nogen særlig mening om det, jeg har hørt om det) - men Greers udtalelse er forrygende absurd.

Gad vide, hvad det er, der kan være forkert og ufeministisk ved at ville være »en god kone og en god mor«? Hvis der ikke er noget forkert ved at bestræbe sig på at være en god mand og en god far, kan der vel heller ikke være noget forkert i at være en god mor og en god hustru?

Det er naturligvis i høj grad individuelt, om noget kunne være vigtigere.

Forhåbentlig er noget af det vigtigste for mødre og fædre at være gode mødre og fædre, og noget af det vigtigste for ægtefæller at være gode ægtefæller. Ellers er de selvsagt havnet et forkert sted i tilværelsen. For andre, som hverken er det ene eller andet (hvad enten de ikke ønsker det eller bare ikke er det), er der forhåbentligt andre ting, som er vigtigere.

Vi er forskellige, ikke blot kvinder og mænd, men også mænd og mænd såvel som kvinder og kvinder. At Greer afkyr kernefamilien er ganske i sin orden, fordi hun aldrig ville føle sig lykkelig eller blot til rette med mand og børn i et familieforhold - men at gøre det til et korstog på vegne af alle kvinder er ikke blot tåbeligt, men et usympatisk udtryk for den totalitære tankegang, der vil gøre sine egne præferencer og lidenskaber til norm for andre - og som vil pådutte enhver, som ikke deler disse, at de er »indoktrineret« eller »undertrykt«.

Der er ganske utvivlsomt dræbende og undertrykkende ægteskaber, ligesom der utvivlsomt er dræbende og ligegyldige single-tilværelser, men der er naturligvis også fuldt ud givende og lykkelige ægteskaber, ligesom der er givende og lykkelige mennesker uden ægtefæller eller familie. Det ene er ikke bedre og ikke rigtigere end det andet.

Når også idioterne i begge lejre indser, at de ikke skal omvende andre, men stræbe efter at enhver blive lykkelig i sit kærlighedsliv ud fra sine egne præferencer og lidenskaber, er vi nået et skridt længere.

Dét kalder jeg »feminisme« - i og for sig en delmængde af humanismen.

Frihed til forskellighed, mine Damer og Herrer.

Rune Engelbreth Larsen
22. august, 2006