Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

HUMANISTISK KUNST | Renæssancen

Rafaello Sanzio:
Jomfru Marias trolovelse (1504)

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Rafael (1504) Rafael indtager næst efter Leonardo da Vinci og Michelangelo sin plads i renæssancekunstens uformelle treenighed med en lange række mesterværker, f.eks. Disput om sakramentet og Skolen i Athen, som han udførte for pave Julius II. Blandt de øvrige indtager Jomfru Marias trolovelse ligeledes en fremtrædende plads.

I forgrunden ser vi Maria og Josef på hver sin side af ypperstepræsten, og bag Josef står en række vragede bejlere. Josef bærer en stav, der i modsætning til de øvrige bejleres blomstrer (se billedet i høj opløsning her) og røber, at han er udvalgt til at blive viet med Maria, den kommende Gudsmoder. En af rivalerne knækker sågar sin stav i ærgrelse.

At der er tale om et bryllup med kosmiske implikationer understreges ikke blot af det centralt placerede tempel og perspektivet, der drager blikket fra forgrunden mod tempelåbningen og himlen, der skimtes bag den. Rafael har endvidere udstyret kompositionen med en enkel, men klar symmetrisk symbolik. To cirkler og et kvadrat, der omkranser motivets øvre og nedre del, skaber det helt iøjnefaldende knudepunkt netop i ringen, som Josef rækker Maria.

Komposition Den danske kunsthistoriker, Mogens Nykjær skriver om motivets komposition:

»På konstruktionstegningen [t.h.] ses det, at den store cirkel har centrum i trekantgavlen over templets dør (Treenigheden). Ypperstepræsten løfter Marias og Josefs hænder ind i denne cirkels guddommelige sfære. En tilsvarende cirkel kan indskrives i kvadratet. De store cirkler spejles i den lille ring, der besegler trolovelsen. Således forenes jordisk og himmelsk ...« (Nykjær: Peterskirken, historie og betydning, Kbh. 1999).

Værket er desuden en suveræn studie i centralperspektivet, der udvikles til perfektion i renæssancen, og som Rafael behersker til fulde. Her benyttes det som nævnt til at trække beskuerens opmærksomhed dybt ind i motivet med forsvindingspunktet, der er placeret præcis i døråbningen i templet i baggrunden. som det kan anes i gengivelsen i høj opløsning, figurerer hans eget navn med selvbevidst akkuratesse lige oven over døråbningen, som var det indgraveret i tempelfacaden.


Billedkilde: National Gallery, London. Billeder i høj opløsning (200 KB): HER (åbner i nyt vindue)