Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Indfør roadpricing

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Der er mere og mere trafik på vejene og stigende CO2-udledning fra trafikken, som forværrer klimaforandringerne - hvad skal vi gøre? Flere motorveje? Flere biler? Flere broer til flere motorveje og flere biler?

I dagens MetroXpress fastslår flere eksperter, at roadpricing er en vigtig del af løsningen, både på trafikproblemerne og CO2-udslippet:

Professor i økonomi, Claus Vastrup: "Roadpricing er det eneste instrument, der kan håndtere den trafikstigning, vi kommer til at opleve i fremtiden."

Per Homann, Lektor i trafikpolitik på RUC: "Hvis vi vil CO2-udslippet til livs, så kan vi forhøje afgifterne på benzin. Problemet er, at det blot vil skabe grænsehandel efter benzin. Derfor er det kun effektivt at bruge roadpricing."

Professor Bent FLyvbjerg, Aalborg Universitet: "Roadpricing er en klar nødvendighed, hvis vi skal have løst to problemer. Den stigende trafik vil skabe massive køer og forsinkelser i trafikken. Samtidig er klimapolitikken også umulig at løse uden roadpricing."

Så meget desto mere er det absurd at være vidne til så mange politikeres selvmodsigende klima- og trafikpolitik: På den ene side er der ingen grænser for den grønne profil og bekymringen over klimaforandringerne, på den anden side vil man have Kattegatbro og motorveje. Det hænger ikke sammen.

Bilismen er en betydelig synder, hvad angår CO2-udslippet, og derfor skal bil-trafikken nedbringes - det sker ikke ved yderligere bilisme-fremmende tiltag, men naturligvis ved at begrænse bilismen. Det sker ikke ved at satse halvt på kollektiv trafik og halvt på motorveje - det sker ved at satse maksimalt på kollektiv trafik på bilismens bekostning.

Kort sagt: Ikke flere motorveje, ikke flere broer, men roadpricing, bilfri bymidter og meget billigere og bedre kollektiv trafik.

Rune Engelbreth Larsen
Blog: Engelbreth, Politiken.dk, 15.1.2008