De Konservative vil gerne detailbestemme, hvad der skal være historiepensum, og mon ikke det trængte spærregrænseparti har ledt med lys og mørkelygte efter et emne, der kan få medieopmærksomhed?
I hvert fald er valget faldet på Muhammedkarikaturerne, som skal være obligatorisk undervisning i folkeskolen.
Det er selvfølgelig et populistisk stunt og intet andet. Mon ikke masser af børn og unge stifter bekendtskab med den ene og anden karikaturkrise i andre fag? Eller på senere uddannelser? Og mon ikke lærerne kan finde ud af at disponere stoffet. Og hvis ikke - hvad er vel mere omtalt, eksponeret, analyseret, diskuteret, gentaget og udbasuneret i Danmark de seneste 10 år end Muhammedkarikaturer? Er det virkelig dér, dannelseshullet i det moderne Danmark er størst?
At De Konservative måske hellere skulle bekymre sig en hel del mere om at sikre de basale skolekundskaber, før historieundervisningen fast forward-spoler frem til det 21. århundrede, er deres egen godmodige folketingskandidat Naser Khader vist et illustrativt eksempel på.
Han stiller op til folketingsvalget af rigtig mange grunde, »det er meget i dybden«, forklarer han til Michael Jeppesen i et tv-program på DR2 den 1. marts.
Det er nemlig meget vigtigt i dansk politik at se nærmere på Mellemøsten og religion, der er Khaders »hjerteblod«, kan vi forstå. Og de sidste 3-4 år »har jeg fået gode erfaringer og indsigter, som man godt kan bruge i beslutningsprocessen,« forklarer han til Jeppesen.
Spændende.
Khader, der nu er Mellemøstenekspert og politisk religionsrådgiver, springer så senere til en analyse af evolutionsteorien, der sætter gamle Darwin godt og grundigt på plads:
Michael Jeppesen: »Men evolution er jo heller ikke tilfældigheder?«
Naser Khader: »Øøh ... Neeej ... Og ja ... Altså hvis vi stammer fra aberne, hvorfor er der stadig den dag i dag aber? Og hvornår bliver de til mennesker? De aber, vi har i dag.«
Forhåbentlig er det ikke den kommende skolepolitiske, uddannelsespolitiske eller videnskabspolitiske ordfører, vi hører her - men som kirkepolitisk ordfører kunne det måske sætte kulør på folketingsdebatterne?
Men må jeg ikke i al stilfærdighed anbefale De Konservative om at sikre et generelt højere dannelsesniveau og en grundigere skolelærdom i evolutionsteorien, før de misbruger skoleskemaet til at føre populistisk indenrigspolitik - og måske anmoder Khader om at tage en tur på skolebænken igen, før han okkuperer en taburet på Christiansborg?
Rune Engelbreth Larsen
Politiken, 6.3.2015