Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Antorini manipulerer - igen

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Hvis undervisningsministeren havde en rigtig god sag i konflikten med landets folkeskolelærere, var der næppe grund til at fifle med undersøgelser og statistikker. Imidlertid er undervisningsminister Christine Antorini på tvivlsom kurs, hvad angår tal og fakta under den eskalerede konflikt.

Der er tilsyneladende behov for at tegne et billede af, at det står særlig slemt til i folkeskolens dansk- og matematikfag, så for nylig udsendte Undervisningsministeriet en pressemeddelelse, der fastslog: »Mere end 12.000 elever har ikke bestået dansk eller matematik efter 9. klasse.«

Omregnet betyder det, at 18 procent ikke består afgangsprøven.

Hvis altså tallene var korrekte.

Men blandt de 12.000 elever, som ikke har bestået et af de to fag, er således medtalt elever, som er udvandret, afgået ved døden eller var sygemeldte.

På den måde blev tallet drastisk forværret med hele 4.700.

En smutter eller lidt for bekvem manipulation?

Problemet bliver ikke mindre af, at det ikke er første gang, Christine Antorini er for hurtig på aftrækkeren til at fremstille fakta i eget favør, selv om der ikke er belæg for det.

Tidligere har forskere afsløret, at undervisningsministeren havde misbrugt og fordrejet deres forskningsresultater under sin lancering af skolereformen.

Antorini henviste i december 2012 til undersøgelser, der skulle vise, at »yderligere undervisningstid lede[r] til bedre resultater for eleverne« (11.12.2013). Problemet var bare, at de pågældende undersøgelser konkluderede, at »antallet af undervisningstimer IKKE er afgørende for elevernes præstationer,« som det blev fastslået i en pressemeddelelse fra DPU, Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet.

Forskerne bag undersøgelserne har ikke alene oplyst, at Undervisningsministeriet tog fejl, men de mødtes endog med embedsmænd fra ministeriet for at sikre sig, at fejlen blev rettet.

Det blev den bare ikke. Senere genfremsatte Antorini sågar den misvisende udlægning, da der den 22. januar 2013 blev afholdt åbent samråd i børne- og undervisningsudvalget.

Sagen er oprullet af fagbladet Folkeskolen: Forskere trækker tæppet væk under Antorini

Uanset den verserende konflikts resultat, er det næppe blevet lettere for lærerne at genfinde tilliden til 'deres' minister fremadrettet.

Men problemet stikker naturligvis endnu dybere for Socialdemokraterne.

Vi står i den situation, at regeringens store arbejderparti er i åben konflikt med store dele af fagbevægelsen, mens vælgere forsvinder med lynets hast. Socialdemokraterne, der siden 1800-tallet har kæmpet for stadig bedre arbejdsvilkår, har med Thorning-Schmidt, Corydon, Frederiksen, Antorini & Co. flyttet sig om på den modsatte side af bordet og er begynder at optrevle det, deres eget parti historisk har opnået.

Lærerne har samlet handsken op.

Hvis der er nogen solidaritet tilbage derude, bliver de ikke de sidste.

Rune Engelbreth Larsen
Politiken, 4.4.2013