Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Vi anmelder | 66 danskere

KAN VI STOLE PÅ MUSLIMER? Udprint

Af Knud Ochsner

Vi anmelder I sit læserbrev 2/11 kritiserer Arild Ejsing mig for at hævde, at taqiyya er en senere shia-muslimsk praksis. Det giver mig lejlighed til at beklage, at jeg i mit indlæg 28/10 var kommet til at skrive shiitter, hvor der selvfølgelig skulle have stået sunnitter eller sunni-muslimer.

AE hævder derimod, at taqiyya (der betyder at beskytte sig selv, dvs.: Redde sit liv ved at lyve) bygger på Koranen, hvor der f.eks. i kap. 16, vers 106 siges, at Gud er vred på den, der svigter troen, med mindre det er sket under tvang.

Men selve begrebet taqiyya opstod først langt senere, da det blev tilladt shia-muslimer at redde livet ved at udgive sig for at være sunni-muslimer.

Det er en anden sag, at i dag kan også sunni-muslimer benytte sig af taqiyya, idet de mener at have både koran og muslimsk tradition på deres side.

Men formålet med mit indlæg var ikke at benægte, at fanatikere kan lyve, men at advare mod at generalisere. Som kristne skal vi møde muslimer med tillid, sådan som vi skal møde alle mennesker af anden eller ingen tro.

Da jeg i mine unge dage læste kirkehistorie, lærte jeg, at for jesuitterne helligede hensigten midlet, så de kunne lyve ved at foretage mental reservation, dvs. at sige for sig selv: »Men det mener jeg altså ikke.« Siden har jeg fået gode katolske venner, og jeg ville ikke drømme om, at en jesuitterpræst i Århus ville benytte sig af mental reservation, når vi diskuterede teologi.

Så jeg vil besvare spørgsmålet: Kan vi stole på muslimer? Ja, selvfølgelig, i de allerfleste situationer. Men, som Jesus udtrykker det, så skal vi være »snilde som slanger og enfoldige som duer« (Matt 10,16), hverken mistroiske eller naive.

Jyllands-Posten, 7.11.2006

>> VI ANMELDER - INITIATIV TIL AFPRØVNING AF RACISMEPARAGRAFFEN