Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Matrix | Forord

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Matrix-fænomenet brød overraskende gennem filmindustriens lydmur i påsken 1999, da der var premiere på Andy & Larry Wachowskis spektakulære science fiction-film, The Matrix med Keanu Reeves, Carrie-Anne Moss, Laurence Fishburne og Hugo Weaving i hovedrollerne. Filmen indspillede ca. 28 millioner dollars alene i åbningsweekenden og har siden indspillet over 450 millioner dollars verden over.

Samme år gik forfatter- og instruktørbrødrene i gang med at arbejde på yderligere to film, Matrix Reloaded og Matrix Revolutions, som fik premiere i henholdsvis maj og november 2003. Til sammen har de tre film i dag indspillet omkring halvanden milliard dollars og er blandt de meste indbringende film i historien.

Så meget desto mere er det bemærkelsesværdigt, at disse film mere end nogen anden blockbuster er spækket med udspekulerede referencer, analogier og metaforer fra filosofi-, litteratur- og religionshistorien, som ellers synes skræddersyet til et smalt publikum.

Men ikke mindst takket være de mange actionscener og et overflødighedshorn af special-effects er resultatet imidlertid blevet tre, bredt appellerende science fiction-film, der samtidig rummer mange og flertydige lag, som publikum kan vælge at dykke ned i eller ej. Ikke ulig Neos valg i The Matrix, da han bliver stillet over for valget mellem at indtage én af to piller og således enten lade sig nøje med verdens overfladiske tilsynekomst eller vove at udforske det, der ligger bag, og som han just er begyndt at ane: »Hvis du tager den blå pille, slutter historien her. Du vågner op i din seng og tror, hvad end du måtte tro om det hele. Hvis du tager den røde pille, bliver du i Eventyrland, og jeg viser dig, hvor dybt kaninhullet er.«

Neo vælger den røde pille og falder ned i »kaninhullet« ligesom Alice i Lewis Carrolls berømte fortælling, Alice in Wonderland. I Matrix og ulydighedens evangelium forsøger vi at følge med ned i kaninhullet og se nærmere på, hvor Matrix-trilogiens underliggende lag fører hen.

Det betyder ikke, at trilogien hverken kan eller skal analyseres udtømmende i en kortfattet fremstilling som denne. Hensigten er heller ikke at erstatte den uforberedte filmoplevelse i sig selv med alskens fodnoter og teoretiseringer, men derimod at påpege og afdække dele af trilogiens spændvidde efter filmoplevelsen – og eventuelt under et nøjere gensyn. At afdække nogle væsentlige elementer og måske forøge forudsætningerne for at dykke videre, både inden for og ikke mindst uden for trilogien, og undervejs give nogle bud på, hvordan dette usædvanlige film-fænomen placerer sig i et bredere samtidsbillede.

Jeg forudsætter, at læseren har set alle tre film og redegør derfor kun nødtørftigt for de bærende grundtræk, samt lejlighedsvist for visse, isolerede handlingsforløb, hvor det måtte lette fremstillingen i øvrigt. Skulle der alligevel være enkelte, som får lyst til at læse videre uden at have set filmene, er det dog ikke et umuligt forehavende. Blot må man være forberedt på, at væsentlige af filmenes overraskelsesmomenter i givet fald er tabt for et senere gennemsyn, eftersom fremstillingen uundgåeligt refererer til mange konkrete hændelser, herunder trilogiens slutning i Matrix Revolutions.

De få, som ikke har set filmene, og som ikke vil have deres filmoverraskelser røbet og dermed ødelagt, være hermed advaret.

Selv om The Matrix kan ses uafhængigt af efterfølgerne, fremstår de tre film i deres helhed som en fremadskridende og sammenhængende trilogi, og som sådan bliver de i det følgende analyseret. Trilogien er desuden blevet fulgt op af et computerspil, en række tegnefilm og tegneserier, samt en omfattende hjemmeside (www.thematrix.com), der udbygger filmenes univers.

For begrænsningens skyld er det dog kun de tre biograf-film, der vil blive inddraget her, og lejlighedsvise referencer til tegnefilmene med fællestitlen Animatrix, mens tegneserierne, computerspillet og de mange tilhørende oplysninger fra den officielle hjemmeside i »Zion Archives« ikke berøres. Nok udvider alle disse tilføjelser både fortællingen og fortolkningsmulighederne i Matrix-universet, men de følgende kapitler om trilogien vil dog også kunne supplere perspektiverne herpå med en række vinkler fra trilogien, der kan genfindes (og suppleres og/eller korrigeres) i de øvrige Matrix-medier.

Kort fortalt er bogens anliggende primært en analyse af historien, sekundært af fænomenet »Matrix«, hvilket som nævnt indebærer en afkodning af nogle af trilogiens grundlæggende referencer. Der er med andre ord ikke tale om en vurdering af skuespilpræstationer eller specifikke filmiske kvaliteter (eller mangel på samme) – det overlader jeg til filmhistorikere og andre filmeksperter, som har forstand på den slags.

Anbefalinger af yderligere læsning, herunder udvalgte artikler og links fra Internet kan findes på bogens hjemmeside: www.humanisme.dk/matrix.

Afslutningsvist vil jeg især gerne takke gode venner for berigende samtaler om alverdens emner med afsæt i Matrix-trilogiens univers, ikke mindst Ali Nicolaisen, Niels Allan Larsen og Mikkel Johannsen.

Rune Engelbreth Larsen
Forord. 'Matrix og ulydighedens evangelium', 2004