Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Kai Nielsens skabelse

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

...

Kai Nielsen: Figurer (Faaborg Museum). Foto: REL/2008


...

Kai Nielsen: Ymerbrønden (Faaborg Museum). Foto: REL/2008


...

Kai Nielsen: Vandmoderen (Glyptoteket). Foto: Gunnar Bach Pedersen (Wikipedia)

Ofte udnytter billedhuggeren Kai Nielsen (1882-1924) materialets rumlighed til at skabe en skulpturel cirkelbevægelse, der minimerer indtrykket af 'for-' og 'bagside', fordi motiverne i vekslende grad tvinger os hele vejen rundt.

... Det gælder den skarpe og kantede fremstilling af "Ymerbrønden" (1913) til torvet i Faaborg, hvor jætten Ymer ligger nøgen udstrakt og drikker mælk af Audhumlas yvere, mens koen slikker på kalksten og derved frembringer Bure - farfar til aserne Odin, Vile og Ve. Figurerne omkranser den cirkulære brønd og er et billede på skabelsen i lighed med "Vandmoderen" (1919-21), der i en ganske anderledes stil har kvindeliggjort samme tema.

Vandmoderen og Ymerbrønden komplementerer hinanden i mere end én forstand, råt og fint, mandligt og kvindeligt, og Kai Nielsen udtrykker også i den henseende sit skabelsestema på tværs af værkerne.

Forskel, flertydighed og modsætninger er både livs- og verdensbetingelse, og digteren Tom Kristensen fremhævede denne sammensathed i hans værker efter kunstnerens død:

Mennesker skabte du under din Haand.
Der fik de Lae til at gro.
Stenen blev frugtbar og fødte en Haer.
Men nu hviler Haanden i ro.

Mild var dens Styrke, brutal var dens kraft.
Alt kan forenes af Aand.
Haardhed og Mildhed er Skygge og Lys,
som veksler paa Guddommens Haand.

Tom Kristensen: »Kai Nielsen er død« (uddrag)
Politiken, 3. november 1924

I mange af Kai Nielsens andre værker i både stor og lille skala er det den omfavnende, erotiske og individuelle kvindelighed, der ligesom i Vandmoderens tilfælde er i centrum.

En i mine øjne helt usædvanlig smuk sammenstilling står Faaborg Museum bag, hvor de har placeret en kvinde-skulptur af Kai Nielsen foran et maleri af en anden af de store danske billedkunstnere med fynske rødder, Johannes Larsen (1867-1961).

Maleriet er Johannes Larsens "Bygevejr i april" fra Tårbystranden (1901-07), og skulpturen er Kai Nielsens "Marmorpigen" (1909-1910).

Kvindeligheden rummer på én gang åben imødekommenhed og ydmyg tilbageholdenhed i den tvetydige skulptur, og når Marmorpigen sammenstilles med det farvemættede maleri af et karakteristisk dansk landskab og vejrlig, bliver museumsopstillingen nærmest et sindbillede på aspekter af den danske natur- og kulturarv, som smelter sammen i megen dansk poetisk selvforståelse i øvrig (jf. Danmark kvindeliggjort).

...

Faaborg Museum: Johannes Larsen (maleri) og Kai Nielsen (skulptur). Foto: REL/2008

Rune Engelbreth Larsen
26. december, 2008