Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Asmaa Abdol-Hamid og tørklædet - igen

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

...

Asmaa Abdol-Hamid, folketingskandidat (EL)

Asmaa Abdol-Hamid er blevet opstillet som en af Enhedslistens kommende folketingskandidater og har dermed en chance for at komme i Folketinget.

Derfor har der nu atter rejst sig et ramaskrig mod den unge muslimske politiker fra Vollsmose i Odense, fordi hun bærer hovedtørklæde - det samme oplevede vi, da hun optrådte som tv-studievært på DR2 sammen med Adam Holm. Dengang blev protesterne anført af Vibeke Manniche fra Trykkefrihedsselskabets skuffe-organisation, Kvinder for Frihed, og Lone Nørgaard fra Dansk Kvindesamfund - beskrevet og kommenteret her: Dansk Kvindesamfund og Doktor Manniche.

At Asmaa Abdol-Hamid nu bliver folketingskandidat har fået Dansk Folkepartis Hans Kristian Skibby til at protestere, for som han skriver om udsigten til muslimsk hovedtørklæde i folketingssalen: Her »ophører min forståelse for muslimernes ret til forskellighed« (Horsens Folkeblad, 13.4.2007).

Trykkefrihedsselskabets formand, Danmarks islam-fjende nr. 1, Lars Hedegaard farer helt ud af tangenten og advarer mod, at en tørklædeklædt politiker ligefrem vil føre til både sydafrikansk apartheid-system og fundamentalistisk islamisme (sic!): »Med sådan et medlem af Folketinget har vi cementeret apartheid her i landet. (...) Det bliver ligesom med de sorte og de hvide i det gamle Sydafrika. Det kan kun ende med et af to: enten må danskerne rette ind efter den nye islamistiske orden, eller også bliver der et opgør. Det blev der jo også i Sydafrika.« (Nordjyske Stiftstidende, 11.4.2007).

...

Hans Kristian Skibby, MF (DF)

Paranoiaen kan vanskeligt overgås - det skulle da lige være af Hedegaard selv, hvilket man kan forvisse sig om ved at kaste et blik på sektionen Dansk Hate-speech og/eller klikke direkte på Lars Hedegaard.

Hvor meget Hedegaard & Co. end stamper i gulvet, eksisterer der ingen regler, som forbyder et medlem af Folketinget at bære hovedtørklæde. Der er til gengæld eksempler på, at andre typer af påklædning har fået konsekvenser - f.eks. måtte Preben Wilhjelm engang træde ned fra Folketingets talerstol, fordi han formastede sig til at møde frem iført shorts, beretter Jydske Vestkysten (17.4.2007).

Samme avis skriver endvidere, at Kim Behnke (daværende medlem af Fremskridtspartiet) end ikke fik lov til at betræde talerstolen på Christiansborg, engang han var iført nissehue.

Spørgsmålet er så, om Dansk Folkeparti vil benytte disse eksempler som »præcedens«? Intet kan vel komme bag på nogen længere, når det gælder rækkevidden af de absurditeter, partiet vil gribe til, for at stimulere det anti-islamiske hysteri.

Et illustrativt kuriosum er det så til gengæld - som bloggen Raapil i samme anledning minder om - at Enhedslistens Line Barfod og Pernille Rosenkrantz-Theil i en morsom og kreativ lille aktion for år tilbage optrådte i folketingssalen iført opfindsom hovedbeklædning.

...

Pernille Rosenkrantz-Theil, MF (EL)
Ureglementeret hovedbeklædning i Folketinget?

Rosenkrantz-Theil spurgte ved den lejlighed Dansk Folkepartis Louise Frevert om grænserne for hovedbeklædning: »Hvis det nu er den amerikanske version af Aladdin, så må man tage udgangspunkt i, at det er den amerikanske, kristne kultur. Hvis det nu er den persiske version af Aladdin, så er der jo tale om et arabisk-islamisk udgangspunkt. Vil hovedbeklædning i begge tilfælde være forbudt, eller vil den kun være det i det tilfælde, den bliver båret af en perser med islamisk baggrund? Fru Louise Frevert mener, at hvis man går med tørklæde, så er det det samme, som at man siger, man går ind for Sharialovgivning og nærmest steninger. Betyder det, hvis man går med kors, går man ind for, at kvinder skal tie i forsamlinger?« (28.5.2004).

Eller - kunne man tilføje i en anden boldgade - hvis man som Louise Frevert og Ebbe Talleruphuus offentliggør racistiske artikler med nazistisk retorik, betyder det så, at man går ind for Endlösung? Det sidste synes oprigtig talt mindre usandsynligt end at stemple et muslimsk tørklæde som Apartheid og totalitarisme.

Senest har også Dansk Folkepartis Søren Krarup blandet sig i feltet over hysterikere, der overbyder hinanden i forargelse over Asmaa Abdol-Hamid på grund af hendes hovedtørklæde: »For så vidt som man siger, at hagekorset er symbolet på nazismen, så er det jo altså af samme art som islams tørklæde.« (Politiken.dk, 18.4.2007).

Det er afslørende, som Dansk Folkepartis chef-teolog formår at kaste med retoriske betonklodser i betragtning af det glas-kastel af paralleller til nazisternes antisemitiske propganda, han selv logerer i, jf.: Antisemitiske og antimuslimske propagandamekanismer.

Til den bestandigt tilbagevendende debat om muslimske hovedbeklædning i almindelighed og Abdol-Hamids tørklæde i særdeleshed, udtaler hun selv: »Det er ikke anderledes, end at nogen vælger at bære slips. Det er en del af den personlige frihed, og hvis vi indskrænker den, begynder vi at have meget til fælles med de lande, vi forsøger at eksportere demokratiet til.« (Jydske Vestkysten, 17.4.2007).

Selvfølgelig er det en del af den personlige frihed, alt andet er absurd. Og hvis der var nogen rygrad til på Christiansborg, tog alle kvindelige folketingsmedlemmer uden for Dansk Folkeparti naturligvis hovedtørklæde på i en uges tid. Det ville være solidaritet. Det ville være feminisme. Det ville flytte noget.

Rune Engelbreth Larsen
18. april, 2007