Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Judasevangeliet - Judas & Jesus

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Fundet af det såkaldte Judasevangelium har vakt stort postyr, fordi det tilsyneladende fremgår af denne gnostiske tekst fra 2. årh. e.v.t., at Jesus selv bad Judas om at blive »forrådt«. Den katolske kirke har meddelt, at det ikke gør nogen forskel fra eller til for kirkelig dogmatik - hvilket er indlysende.

Teksten er én blandt utallige kildetekster til den brogede kristne og gnostiske tradition, fra hvis tiltagende uoverensstemmelser der efterhånden udspaltede sig en kirkelig (ens)retning i løbet af de første århundreder. Under denne proces blev de gnostiske bevægelser og kildetekster i høj grad udslagsgivende for kristendommens dogmatik, fordi kirken ikke mindst positionerede og definerede sin egen kristendom til forskel fra (elementer i) disse.

Derfor ændrer Judasevangeliet lige akkurat ingenting ved noget som helst for kirken. Men det gør det ikke mindre opsigtsvækkende og sensationelt, som det altid er, når nye og interessante kildetekster ser dagens lys.

Den teologiske problematik, som nu når avisforsiderne, er imidlertid ikke ny - for hvad man tilsyneladende glemmer (både dem, der gerne vil gøre Judasevangeliet til et kirke-undergravende da-vinci-mysterium, og dem, som slår syv kors for sig i frygt for, at Judas var a good guy), er, at Judasevangeliet tilsyneladende har fat i en kernepointe: Judas er mere end almindeligt afgørende for Kristus-myten - så meget at Jesus i en vis forstand er afhængig af Judas.

Det er nødvendigt for myten, at Jesus bliver korsfæstet (uden hvilket der slet ikke havde været nogen kristendom), og Judas er i den sammenhæng et uhyre essentielt led i den forudgående kæde af begivenheder. Hvis vi forestiller os Judas skrevet ud af fortællingen, og Jesus bare var blevet fanget uden det berygtede Judas-kys fra en discipel - hvilket vigtigt aspekt havde ikke manglet i myten?

Budskabet er ikke søndagsskole-kristendom - dengang handlede det om liv og død, om at vende hele sit kendte liv ryggen for at følge i Kristi fodspor i eskatologisk længsel. Det fremgår med eftertryk utallige steder i Det Ny Testamente. At selv disciplene kan tvivle på og endog forråde deres Messias, cementerer også, at vejen er snæver og porten trang for de udvalgte.

Der er mange lag i spil, men at Judas' rolle er i overensstemmelse med Jesus' skæbne, er selvfølgelig ikke noget nyt perspektiv i sig selv - faktisk er det endog en pointe, som iscenesættes overbevisende og stærkt i Martin Scorseses mesterværk The Last Temptation of Christ (efter en roman af Nikos Kazantzakis). Her følger lidt af dialogen fra et par af filmens nøglescener:

Jesus: Judas, my brother, I have something to tell you. I have a terrible secret from God. You know why I came to Jerusalem?

Judas: Yes. This is where the revolution is going to begin.

Jesus: Last night, Isaiah came to me. He had a prophecy, I saw it written. It said, »He has borne our faults; he was wounded for our transgressions, yet he opened now his mouth. Despised and rejected by all, he went forward without resisting, like a lamb led to the slaughter.«

Judas: I don't understand.

Jesus: Judas, I am the lamb. I'm the one who's going to die.

Judas: Die? You mean you're not the Messiah?

Jesus: I Am.

Judas: That can't be. If you're the Messiah, why do you have to die?

Jesus: Listen, at first, I didn't understand myself ...

Judas: No, YOU listen. Every day, you have a different plan. First it's love, then the ax, and now you have to die. What good could that do?

Jesus: God only talks to me a little at a time and tells me as much as I need to know.

Senere kommer så det teologiske højdepunkt - Jesus overtaler Judas til at gøre, hvad Jesus aldrig selv kunne have gjort:

Jesus: Remember, you once told me ... that if I moved one step from revolution, you'd kill me. Remember?

Judas: Yes.

Jesus: I've strayed, haven't I?

Judas: Yes.

Jesus: Then you must keep your promise. You have to kill me.

Judas: If that's what God wants, let God do it. I won't.

Jesus: He will do it through you. The temple guards will be looking for me where there aren't any crowds. We'll go to Gethsemane. You'll make sure that they find me there. I am going to die. But after three days ... I'll come back, in victory.

Judas: You can't leave me. You have to give me strength. If you were me, could you betray your master?

Jesus: No. That's why God gave me the easier job ... to be crucified.

Rune Engelbreth Larsen
10. april, 2006