Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

ANBEFALINGER | FILMSEKTION

Vinden der ryster kornet

Instrueret af Ken Loach (2006)

Anbefalet af Rune Engelbreth Larsen Udprint

I sat within a valley green
Sat there with my true love
My fond heart strove to choose between
The old love and the new love
The old for her, the new that made
Me think on Ireland dearly
While soft the wind blew down the glade
And shook the golden barley

Twas hard the mournful words to frame
To break the ties that bound us
But harder still to bear the shame
Of foreign chains around us
And so I said, "The mountain glen
I'll seek at morning early
And join the brave United Men"
While soft winds shook the barley

Robert Dwyer Jones:
The Wind That Shakes the Barley

The Irish Rebellion i 1798 var kulminationen på et omfattende og tiltagende oprør mod det britiske overherredømme over Irland, som siden 1600-tallet havde holdt øen i et jerngreb af brutal diskrimination, undertrykkelse og fordrivelse af katolske jordejere til fordel for engelske protestanter. I slutningen af 1700-tallet samlede Society of United Irishmen bredt blandt irere og opnåede over 100.000 medlemmer, som kæmpede for at løsrive Irland fra briterne, men imidlertid blev effektivt splittet og fraktioneret, mens den britiske brutalisering tog til. Oprøret, der krævede op mod 30.000 dødsofre, varede tre måneder og var det hidtil største og blodigste.

Når filmen The Wind That Shakes the Barley har navn efter Robert Dwyer Jones' ballade om oprøret i 1798, men handler om den irske frihedskrig i 1920 og IRA's fødsel, skyldes det bl.a. den mytologisering af the barley, som siden har fundet sted - ligesom kornet, der bliver høstet, men altid vokser op igen, er den irske frihedskamp evigt tilbagevendende.

Filmen følger to brødre, Damien (Cillian Murphy, Sunshine, 28 Days Later) og Teddy (Padraic Delaney), der både forenes og splittes under den mest afgørende del af den irske modstandskamp.

Efter Påskeoprøret i 1916, der proklamerede den irske republik, men blev efterfulgt af briternes henrettelse af 17 oprørsledere, opnåede Sinn Fein en overvældende valgsejr i 1918, der fik briterne til at stramme det militære greb om irerne yderligere. I 1919-21 udbrød en voldsom guerillakrig, som mod alle odds endte med at besejre briterne, men alligevel førte til en fredstraktat, som lå langt fra den totale uafhængighed og frihed, der historisk har været udgangspunktet for den irske modstandskamp.

Endnu engang lukrerede briterne på at kunne splitte irerne med konstruktionen af Den Irske Fristat og den nordirske enklave, som fik 'hjemmestyre', men var underlagt Storbritannien, og Sinn Fein blev splittet under de følgende års borgerkrig.

Damien og Teddy, som har kæmpet side om side under frihedskrigen, ender som fjender i borgerkrigen med fatale følger for deres tilværelse. Gennem de to brødres forhold skildrer filmen i koncentrat et nærgående og uhyre medrivende billede af den irske nationaltragedie, hvor en britisk overmagts udryddelsesmaskine i århundreder har udsultet og brutaliseret befolkningen med apartheid-love og våbenmagt, men også har mødt en enestående oprørsmentalitet, der kunne have vristet sig fri adskillige gange - havde det ikke været for irernes splittelse i sidste ende.

Vinden der ryster kornet har en særegen autenticitet, som gør filmen til et nuanceret historisk drama med skarpe karaktertegninger af virkelige helte og frygtelige dilemmaer, der både afbilder medmenneskelig omsorg og ufattelig afstumpethed. Ken Loachs kameralinse er uundgåeligt på oprørernes side mod den britiske undertrykkelse, men instruktøren glemmer aldrig, at alle involverede er mennesker af kød og blod, ikke stereotype fjendebilleder.

Et betydningsfuldt tidsbillede og en intens fortælling om det britiske imperiums koloniherrementalitet, dengang den (også) kom til fuld og blodig udfoldelse i et hjørne af Europa. Men også en hyldest til frihedskæmper - uanset hvordan de stemples af magthaverne - hvor besættelsestropper knuser civile og tilraner sig et andet lands værdier.

Rune Engelbreth Larsen
Humanisme.dk