Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

ANBEFALINGER | FILMSEKTION

Den forbudte by

Instrueret af Yimou Zhang (2006)

Anbefalet af Rune Engelbreth Larsen Udprint

I lighed med de to mesterværker, Hero (2002) og House of Flying Daggers (2004), er Den forbudte by (Man cheng jin dai huang jin jia / Curse of the Golden Flower) endnu et æstetisk overflødighedshorn fra den kinesiske instruktør Yimou Zhang, om end den storslåede indpakning og de stærke karakterstudier denne gang trods alt er fattigere på filosofisk og fortællemæssig substans.

Filmen foregår i det 10. århundrede og afspejler skandaler, intriger og magtkampe i den kejserlige familie, som kulminerer i et blodigt opgør på kryds og tværs af familiemedlemmerne. Tusindvis af elite-krigere udkæmper et spektakulært slag i den forbudte by, som kejserinden og den næstældste søn forsøger at overtage magten fra den tyranniske, men også charmernede og snu kejser Ping.

Kejseren spilles med karismatisk skarphed og elegance af Yun-Fat Chow, der måske er mest kendt som King Mongkut i Anna and the King (1999) og Captain Sao Feng i Pirates of the Caribbean: At World's End (2007). I denne som i tidligere af Zhangs film er imidlertid ikke blot hovedrollen, men alle bærende roller skåret i klassiske karakter-støbninger, der gør hver enkelt menneskeskæbne til konturerne af et ufortalt drama i sig selv.

Men trods den filmhåndværksmæssige stabilitet, karakterskildringernes intensitet og den storladne æstetik, som ikke mindst kommer til udtryk i de minutiøst koreograferede og stærkt farvemættede kampcener, er der langtfra samme substans og filosofiske nerve i plottet som i Zhangs tidligere mesterværker. Der bliver lidt for meget karneval og glimmer over de overdådige rober og kejserlige gemakker, og selv om Zhang endnu engang demonstrerer sin opfindsomhed, hvad angår unikke slagformationer, når han ikke op i det virtuose leje, der kendetegner Hero og House of Flying Daggers.

Den forbudte by er en betagende visuel rejse ind i hjertet af et af verdens mest spektakulære imperier, hvor også de helt basale og almentmenneskelige følelser og lidenskaber determinerer konflikterne bag kulisserne og maskerne i den kejserlige familie. Et filmisk maleri mere end en visuel fortælling.

Rune Engelbreth Larsen
Humanisme.dk8