Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

ANBEFALINGER | FILMSEKTION

Børnehjemmet - El Orfanato

Instrueret af Juan Antonio Bayona (2007)

Anbefalet af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Bayonas El Orfanato er en helstøbt, kuldegysende og smuk gyser om afdøde børn, der går igen i det hus, hvor de blev dræbt, da det i sin tid fungerede som børnehjem.

Belén Rueda (Mit indre hav, 2004) spiller hovedrollen som den godhjertede Laura, der har købt det nedlagte børnhjem, hvor hun også selv er vokset op, men hvor hun snart må se sig viklet dybere og dybere ind i åndernes spil.

Filmen benytter sig af alle de klassiske skræk-træk, der får en effektiv gyser til at krybe ind under huden og sætte sig visuelt på nethinden og følelsesmæssigt i sindet - også lang tid efter rulleteksterne.

Men knirkende trapper, abrupte lyde, ildevarslende dukker, barnemasker, lig og aflåste døre gør det ikke alene. Børnehjemmet er først og fremmest gribende og uhyggelig, fordi historien bag alle de 'gammeldags' effekter har en både sårbar og karakterfast kvinde i centrum.

Den overnaturlige gyser har selvfølgelig sine egne præmisser, ligesom science fiction-filmen og andre genrer har deres. Alt kan såmænd udmærket være lige så langt fra hverdagens vante love og vedtægter, som tænkes kan, og stadig fungere fuldt ud 'realistisk' - men det betyder ikke, at anything goes.

Skal naturlove og fornuft snigløbes, kræves der så meget desto større konsistens inden for filmens egne rammer og præmisser - og så meget desto mere overbevisende skuespil. Ellers havner vi blot i popcorn-uhygge à la I Know What You did Last Summer osv.

Belén Rueda er den skuespillerinde, som kan bære det hele igennem stærkt og skrøbeligt, og Laura den karakter, hvis kærlighed rækker ud over al fornuft og vanlig rimelighed - ja, ud over liv og død. Derfor bliver det en vedkommende og gennemført filmoplevelse om kærlighedens kraft og den stålsatte overbevisnings individuelle uovervindelighed, selv i døden.

Rune Engelbreth Larsen
Humanisme.dk