Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

ANBEFALINGER | FILMSEKTION

Batman Begins

Instrueret af Christopher Nolan (2005)

Anbefalet af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Instruktøren Christopher Nolan, der også stod bag den fremragende Memento (2000) og den udmærkede thriller, Insomnia (2002), er lige så bevidst om den grundlæggende teatralske karakter af Batman-figuren som Tim Burton i sin filmatisering fra 1989, men slipper endnu bedre fra det ved at tilstræbe så »realistisk« en Batman som muligt, hvor Burton gør sin helt (og ikke mindst universet omkring ham) yderligere teatralsk.

I udgangspunktet - og af samme grunde - er Batman (og i nogen grad Spider-Man) vanskeligere at filmatisere end f.eks. The Fantastic Four eller X-Men, fordi de sidstnævnte i så meget højere grad falder inden for et mere typisk science-fiction-univers, og beskueren derfor i kraft af selve genren på forhånd har suspenderet sin disbelief. Batman er derimod i princippet et »almindeligt« menneske, og filmen skal dels overbevise os om, at Bruce Wayne ikke har knald i låget, når han ifører sig sit latex-lignende kostume og under navnet »flagermusemanden« bekæmper forbrydere, og dels sandsynliggøre, at han er overlegen i forhold til utallige våbenstærke modstandere ... Det er næppe mindre vanskeligt, end det lyder.

Batman er tilmed ikke engang en »rigtig« superhelt, men bare en super-trænet kampsports-ekspert med et hav af James Bond-agtige gadgets, der skal sikre ham overhånden i kampen mod underverdenen. Derfor er det nærliggende at forlene det hele med et ekstra skær af teatralsk komik som i Burtons version, så vi glemmer det fuldkommen utroværdige og (dybest set) ufrivilligt komiske set-up. Men Nolan tager rimeligt overbevisende tyren ved hornene - eller flagermusen ved vingerne, om man vil.

Batman Begins begrænser sig til et fint lag af lejlighedsvis selvironi og sætter så alle sejl til for at få os til at tro på, at en forkælet mangemillionær faktisk kan fungere som en mørk, men ædel ridder i en moderne, amerikansk metropol.

Det er ikke lige vellykket - ud over den uundgåelige flagermuseforklædning skal vi tilmed sluge en omgang pseudopsykologisk, østlig visdom, et urealistisk fængselsophold og en underliggende kamp mellem »de gode kapitalister« (repræsenteret ved Bruce Waynes afdøde forældre, der »gavmildt« forærede en metro til Gotham City og inspirerede de andre hovedrige finansfyrster til at tage sig godt af de fattige) og »de onde kapitalister« (der er korrupte indtil benet og allieret med mafiaen).

Er man parat til at acceptere disse præmisser, er underholdningen imidlertid i høj grad sikret. I tilskud fås et par sympatiske erklæringer om retssikkerhedens nødvendighed samt en generelt prisværdig tilbøjelighed til ikke at dæmonisere hver eneste små-kriminel.

Christian Bale, der bl.a. kendes fra American Psycho og Equilibrium og i øvrigt spillede Amled i Gabriel Axels Prince of Jutland (1994), er glimrende som Batman og Bruce Wayne; Morgan Freeman, Michael Caine og Gary Oldman er desuden alle upåklagelige, så man ikke hæfter sig for meget ved den fejl-castede Katie Holmes, der slet ikke kan bære rollen som overbevisende, idealistisk anklager.

Endelig løftes det i forvejen effektive filmhåndværk af en lidt uventet problemstilling: Batman og hans hovedmodstander, Ra's Al Ghul (Liam Neeson) kæmper faktisk for det samme - et Gotham renset for korruption - men hvor Ra's Al Ghul ønsker at tilintetgøre byen som i sin tid andre depraverede storbyer (f.eks. Rom og London), så retfærdighedens harmoni kan spire påny, er Batman som forventet tilhænger af andre midler for at komme korruptionen til livs.

Batman Begins har i mine øjne noget af James Bonds charme, men heldigvis mindre af den endimensionelle og tåkrummende overfladiskhed, som har kendetegnet 007 i hovedparten af filmene siden Sean Connerys glansperiode. Det bliver det ikke noget mesterværk af, men en seværdig og ofte ganske fængende filmoplevelse.

Rune Engelbreth Larsen
Humanisme.dk