Ridley Scott har så fremragende film bag sig som Alien (1979), Blade Runner (1982) og Thelma & Louise (1991), men jeg var ikke udelt begejstret for udsigterne til Kingdom of Heaven efter hans Gladiator (2001), som måske nok var en god underholdningsfilm, men slet ikke formåede at genoplive de klassiske storfilm om antikken og den tidlige middelalder.
Antoine Fuquas King Arthur er vellykket, men bortset herfra var forventningerne ikke hjulpet godt på vej af samme års øvrige, historiske storfilm - Oliver Stones ujævne og kedelige Alexander (2004) og Wolfgang Petersens Troy (2004), der kun momentvist er tilforladelig takket være Brad Pitt som Achilleus - og ikke mindst Rose Byrnes portræt af Briseis.
Men Ridley Scott har med Kingdom of Heaven givet genren noget af sit tabte vingefang tilbage med en spændende, alvorlig og lejlighedsvist gribende storfilm. Orlando Bloom er overbevisende og ukrukket i den altafgørende hovedrolle som Balian, der i filmens klimaks leder forsvaret af Jerusalem mod muslimernes overlegne hær under ledelse af den legendariske Saladin (som i øvrigt spilles med behørig autoritet og venlig overlegenhed af den syriske skuespiller, Ghassan Massoud).
Filmen har udover Orlando Bloom fine skuespillere på rollelisten, der leverer solide præstationer, men ikke hæver sig til filmhistoriske højder. Edward Norton ligger stemme til Jerusalems spedalske konge, Baldwin, der skjuler sin sygdomsplagede fysiognomi bag en maske, og i fremtrædende roller ser vi desuden Liam Neeson og Jeremy Irons (de danske skuespillere, Nikolaj Coster-Waldau og Ulrich Thomsen optræder i biroller).
Kingdom of Heaven tager modigt fat på korstogstiden med en underspillet (men klar) adresse til vore dages globale knudepunkter, som visse politiske aktører siden Samuel Huntingtons The Clash of Civilizations har forsøgt at iscenesætte som en civilisationskrig mellem islam og Vesten. Ridley Scott udfolder en tid, hvor der vitterlig var tale om et clash, men hovedpersonerne på hver sin side af frontlinjen - Balian og Saladin - er skildret lige ædelt, og det er magthaveriske kynikere og kristne fanatikere, som fremprovokerer den krig, de begge to har forsøgt at hindre.
Politisk korrekt vil nogle sikkert vrænge ad den blanding af respekt for Saladins karakter og implicitte kritik af fanatisk fundamentalisme, som især (men ikke udelukkende) de kristne må høre for - men det gør den ikke mindre historisk korrekt på dét punkt.
En god film med et klart humanistisk sigte.
Rune Engelbreth Larsen
Humanisme.dk