Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

ANBEFALINGER | FILMSEKTION

The Life of David Gale

Instrueret af Alan Parker (2003)

Anbefalet af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Hollywood er imod dødsstraf. I det mindste er det et indtryk, man ofte får af større Hollywood-produktioner, der gentagne gange problematiserer USAs politik på området, herunder de uskyldigt dømte og den uhyggelige mangel på acceptabel retssikkerhed. Det er så en tendens, som andre amerikanske film imødegår i de utallige film om hårdkogte strissere og diverse muskelsvulmende helte, der tærsker, skyder og dræber stereotype kriminelle og gør en dyd ud af at vrænge ad retssikkerhed og anden »blødsødenhed».

The Life of David Gale er instruktør Alan Parkers bud på en film i den dødsstraf-problematiserende »genre«.

Parker har en ualmindelig imponerende liste af interessante film bag sig, især fra 1970erne og 1980erne, bl.a. Bugsy Malone (1976), Midnight Express (1978), Pink Floyd The Wall (1982), Angel Heart (1987) og Mississippi Burning (1988). Det lægger et formidabelt forventningspres på The Life of David Gale, som instruktøren imidlertid i det store hele er i stand til at indfri.

Kevin Spacey spiller den skarpsindige dødsstraf-modstander, professor David Gale, der anklages og dømmes for et brutalt mord og selv havner på dødsgangen. Kate Winslet er journalisten, der får lov til at interviewe ham i 3 x 2 timer de sidste dage før henrettelsen, og igennem deres samtaler bliver de sidste år af Gales liv og karriere kortlagt op til den skæbnesvangre anklage.

Undervejs møder vi de sædvanlige (også populistiske) argumenter imod dødsstraffen, men filmens emne er højst sekundært den tiltagende frustration over de groteske forhold og den politiske populisme, der fastholder dødsstraffen i USA. Filmens omdrejningspunkt bliver derimod hurtigt frustrationen over den manglende gennemslagskraft, som dokumentationen af de åbenlyst kritisable forhold har.

Og selv om jeg ikke skal røbe noget direkte, er det alligevel nu, man skal overveje ikke at læse videre, før filmen er set ... Filmens egentlige emne griber nemlig en anelse fat i dens klimaks, som det vil være synd at blive ledt for meget i retning af - også selv om den skarpsindige måske gætter det i løbet af filmen.

Du fortsætter? Okay - her er filmens egentlige problematik: Hvordan ramme systemet selv og afdække den uacceptable praksis, så det også har en effekt, der rækker udover de sædvanlige argumenter, som aktivister kender til hudløshed fra slogans og taler?

Det er dybest set det, filmen kredser om - finder vi ud af, da vi nærmer os slutningen. Og hvor uskyldigt det kan lyde, tager det måske en smule af spændingen alene at røbe så meget.

For ligesom der er film, som taber det hele på gulvet i de allersidste minutter på grund af et skuffende antiklimaks, er der også slutninger på film, der kan løfte en tilsyneladende ordinær historie til noget ekstraordinært, idet der retrospektivt kastes et nyt og dybere lys over hele filmen.

The Life of David Gale er for så vidt en ordinær »Hollywood-anti-dødsstraf-film« med fine skuespillere og en spændende mordgåde, men de sidste minutter, for ikke at sige de sidste sekunder sætter filmens problematik ekstraordinært på spidsen.

Rune Engelbreth Larsen
Humanisme.dk