Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Udlændingeloven er blot DF’s diskriminationskværn

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Michala C. Bendixen fra Komiteen Flygtninge Under Jorden, formand for Institut for Menneskerettigheder, Sune Skadegård Thorsen, og formand for Socialpolitisk Forening, Knud Vilby, påpeger i en kronik i Politiken, hvorledes regeringens nye udlændingelov er endnu en acceleration på diskriminationens motorvej.

Der er tale om yderst radikale skridt i den allerede igangværende undergravning af retssikkerhed og menneskerettigheder, der blot vil uddybe sorteringen af borgere i rettighedssikrede A-mennesker og rettighedsløse B-mennesker.

Bendixen, Vilby og Skadegård Thorsen foretager et substans-eftersyn, der afslører, hvordan regeringen nu er helt med på Dansk Folkepartis vogn, der fælder det helt centrale samfundsfundament lighed for loven.

Hvor Danmark i det meste af det 20. århundrede gradvis bevægede sig i retning af større ligeværd og ligebehandling, har Dansk Folkeparti ikke blot haft held til at træde på bremsen, men også med stor emsighed vendt udviklingen. Vi tilstræber ikke længere et samfund, hvor ethvert menneske er retligt ligestillet, men afvikler det skridt for skridt - til fordel for noget, der dybest set er en tiltagende apartheid-tankegang.

Forslaget krænker ikke kun minoriteters basale rettigheder, men får på længere sigt betydning for alle os, der bor i Danmark. De skandinaviske lande deler en grundlæggende opfattelse af, at mennesker, der ikke kan klare sig selv, skal støttes, så de kan bevare deres værdighed. Og at samfundets krav til borgerne bør stå i forhold til deres reelle muligheder for at opfylde disse krav. Målet har været et samfund, hvor alle borgere har lige adgang til ydelser, alt efter individuelle behov, og alle borgere har lige rettigheder, herunder adgang til den demokratiske proces. Indførelsen af starthjælp og de konstant strammede krav til statsborgerskab var de første skridt væk fra dette mål, og nu tager vi et stort hop tilbage mod de tider, hvor kun rige hvide mænd havde stemmeret. (...)

En del er ren chikane, ofte uden holdbar argumentation, som mest går ud på at gøre livet surt for indvandrere og at mindske antallet af nye udlændinge i landet. F.eks. skal man nu have haft permanent opholdstilladelse i 3 år for at søge om familiesammenføring, hvor det tidligere var 1 år.

Generelt fjernes det gældende princip om proportionalitet ved en række afgørelser; et væsentligt menneskeretsprincip i både dansk og international lovgivning. En anden del er regler og krav, som har til formål at skelne mellem ’godt og dårligt’ integrerede udlændinge, hvilket i praksis kommer til at betyde en skelnen mellem på den ene side de raske, stærke og arbejdsomme og på den anden side de syge, svage og uarbejdsdygtige. (...)

Det bliver et ufravigeligt krav at have været i fuldtidsarbejde i 2½ ud af de seneste 3 år for at få permanent ophold – og der bliver ikke givet dispensation til personer, der modtager førtidspension eller har en form for skånejob. Altså kræver man fuld arbejdsindsats af mennesker, som den danske stat allerede har vurderet til at have nedsat arbejdsevne.

Førtidspensionister er det mest grelle eksempel, men hele tankegangen om, at indvandrere skal være i fuldtidsarbejde for at opnå rettigheder som andre borgere i landet, er udtryk for ren diskrimination. I Danmark er det mindre end halvdelen af indbyggerne, der rent faktisk er i ordinært arbejde – og 25 procent er på overførselsindkomst. (...)

Forslagene kommer til at få en række ubehagelige konsekvenser, som regeringen sandsynligvis ikke helt er forberedt på. For der bliver jo ved med at komme nye mennesker til landet, selv om de bliver behandlet så dårligt; det er et faktum, som diverse stramninger ikke kan ændre på. Mange flere familier vil blive splittet, mange flere vil leve under jorden og arbejde sort. Blandt de svageste vil der opstå endnu større marginalisering og radikalisering. Mange udsatte familier vil undlade at søge hjælp hos kommunen, og kvinder i lavere samfundslag vil blive mere isolerede og undertrykte.

Michala C. Bendixen, Sune Skadegård Thorsen og Knud Vilby

Hvis (det vil sige når) den nye udlændingelov vedtages, vil den uundgåeligt føre til yderligere fattigdom, marginalisering og radikalisering - men dermed får Dansk Folkeparti det selvfølgelig, som de vil have det.

Det handler ikke om integration, ikke engang om assimilation, men om at splitte samfundet på en måde, der i sidste ende umuliggør et ligeværdigt liv for et stigende antal ikke-etniske danskere.

Det er den stensikre opskrift på en desintegration, der vil skabe yderligere sociale problemer, som Dansk Folkeparti derfor efterfølgende kan påpege som bevæggrund for yderligere stramninger - der så vil skabe yderligere splittelse i samfundet, der 'kræver' yderligere stramninger ... Og så videre.

Udlændingeloven er blevet Dansk Folkepartis utilslørede diskriminationskværn, der producerer problemer, som partiet lever af at harcelere over.

APROPOS:

> Alt for restriktiv udlændingepakke skader integration
> Lovgivning og diskrimination øger indvandreres fattigdom
> Hornbechs angreb på lægers ytringsfrihed
> Udhold tre års tandpine for permanent opholdstilladelse?

Rune Engelbreth Larsen
Blog: Engelbreth, Politiken.dk, 18.5.2010