Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Tingbjerg og Dansk Folkepartis religionskrig

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Frygten, kriminaliteten og brutaliteten i Tingbjerg er udtalt og tvinger flere beboere til anonymitet, når de skal udtale sig. En midaldrende mand karakteriserer ligefrem stemningen som »ond«. En kvindelig pensionist udtaler:

»Vi er glade for at bo herude, for det er nogle dejlige lejligheder, og her er grønt. Men jeg synes, det er for galt, at vi ikke kan være i fred«, siger kvinden. Hun er ikke i tvivl om, hvad der er problemet. »De har sendt alt for mange fremmede herud«, siger hun, men samtidig synes hun også, det er forkert at skælde dem alle ud. »I den opgang, hvor jeg bor, er der to drenge på 12 og 15 år. De er så søde, og hver gang, de ser mig komme hjem med nogle varer, så bærer de dem op for mig, og de åbner også dørene og smiler. Så de får gerne en is en gang imellem.« (Politiken.dk, 25.10.2009).

Der er også beboere, som er meget glade for Tingbjerg, men forholdene er og bliver uacceptable for mange, uanset deres etniske baggrund.

Kioskejeren Emrah beretter:

Også han har oplevet at få en bil brændt af. Han tror, det skete, fordi han en dag sagde til nogle af de unge, at de skulle lade være med at stå og hærge på torvet foran hans kiosk. »Du tror, du ejer det hele«, sagde de. Så siger jeg: »Jamen der er ingen, der ejer det hele. Vi ejer det hele sammen«. Jeg kom jo op at slås med dem, fordi det endte med, at jeg fik en på hovedet. Det er jo vildt. De børn var ikke en gang født, da jeg gik rundt på gaden. Så lige pludselig står de en 10-15 stykker, der slår mig. Jeg ringer til politiet og siger: »Jeg er blevet overfaldet«. Jeg synes, at når jeg er selvstændig og har en butik, som er momsregistreret, så skal staten hjælpe mig. Men politiet kom ikke. De spurgte, hvad der var sket, og jeg sagde, at jeg var blevet overfaldet, og at det blødte ud af min næse. Så spurgte de, om jeg kunne udpege en person. Så sagde jeg: »Hør her: Det er et par stykker af dem, og jeg kan ikke udpege hvem«. Hvis jeg ikke kunne udpege nogen, og der ikke rigtig var nogen personlig skade, så var der ingen grund til at komme, sagde de. De kom så efter en time eller halvanden, men der var det for sent«. (Politiken.dk, 25.10.2009).

Som nævnt i det foregående blogindlæg har den tidligere socialdemokratiske borgmester Pelle Jarmer imidlertid også rettet en overset kritik mod menighedsrådet, mens den socialdemokratiske gruppeformand i Borgerrepræsentationen, Jesper Christensen, har parallelliseret de nuværende sociale problemer i Tingbjerg med 1970'ernes, og endelig har det lokale politi konstateret, at chikanen af præsten er en banal politisag i et belastet område.

Dét er ikke faktorer, som hovedparten af mediemaskinen har prioriteret særlig højt.

Men det formilder selvfølgelig heller ikke de øvrige problemer.

Til gengæld er Politikens Olav Hergel nået hele vejen rundt blandt de berørte beboere. Ikke alene har han selvfølgelig talt med sognepræst Ulrich Vogel, men også med både bange og glade beboere, såvel som nogle af de unge, der faktisk er optaget af at gøre noget ved problemerne - og allerede er gået i gang.

Men Tingbjerg er trods alt det mest belastede område i København, og derfor er det desværre alt andet end uventet, at problemerne og brutaliteten også er meget mere udtalt end i langt de fleste andre områder.

Så længe sociale problemer hober sig op og koncentreres i belastede kvarterer og bydele, vil disse områder være mere usikre end øvrige byer i samfundet, sådan er det ganske enkelt. Det betyder imidlertid ikke, at de mest hårdkogte og kriminelle unge nødvendigvis er tabt.

Mange kommer ud af problemerne - og så flytter de som regel ud fra de belastede områder. Ind flytter imidlertid andre socialt marginaliserede familier, fordi det ofte alene er netop disse kvarterer, som de kan bo i pga. få indtægter og offentlig støtte - og også derfor er det vanskeligt at få hele lokalsamfundet hevet op.

Den herskende politiske dagsorden bryder sig ikke om at erkende det, men det primære problem er socialt, hverken etnisk eller kulturelt. Peter Skaarup udtalte så sent som i gårsdagens Deadline på DR2, at unge i de såkaldte indvandrerbander "kommer fra en voldskultur i Mellemøsten".

Ikke desto mindre er det for det første misvisende overhovedet at kalde dem indvandrerbander, al den stund at der 1) ikke er tale om bander, der er indvandret, 2) banderne består af medlemmer med både danske og ikke-danske etniske rødder, og 3) bandemedlemmerne med ikke-danske etniske rødder er ofte født og opvokset i Danmark.

Og for det andet: Hvis ikke-indvandrede bandemedlemmer, hvoraf nogle har forældre eller bedsteforældre, der er født i Mellemøsten, skal have forklaret "deres" kriminelle adfærd med en "mellemøstlig voldskultur" (selvfølgelig for at støtte en forudgiven indvandrerfjendsk dagsorden), hvordan skal vi så karakterisere pæredanske kriminelle, der affyrer panserværnsraketter, går amok under opgør mellem pæredanske hooligans eller i øvrigt betjener sig af vold og hærværk?

At tale om "religionskrig" i Tingbjerg eller noget andet sted i landet, som Dansk Folkeparti tilsyneladende fremturer, er slet og ret ualmindelig ubegavet eller bevidst nonsens i propaganda-øjemed.

Nej, problemfeltet er komplekst, men etnicitet og religiøsitet er ikke blandt forklaringsårsagerne, og derfor er disse politiske iscenesættelser i bedste fald med til at gribe problemerne forkert an, i værste fald med til at forværre dem, fordi de skaber identitetsfaktorer i tilsyneladende uundslippelige modsætningsforhold til det omgivende samfund.

Rune Engelbreth Larsen
Blog: Engelbreth, Politiken.dk, 26.10.2009