Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Vejafgifter er nødvendige

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Som tidligere fremhævet på nærværende blog har en række eksperter flere gange fastslået nødvendigheden af at indføre roadpricing, f.eks.:

Professor i økonomi, Claus Vastrup: »Roadpricing er det eneste instrument, der kan håndtere den trafikstigning, vi kommer til at opleve i fremtiden.«

Per Homann, Lektor i trafikpolitik på RUC: »Hvis vi vil CO2-udslippet til livs, så kan vi forhøje afgifterne på benzin. Problemet er, at det blot vil skabe grænsehandel efter benzin. Derfor er det kun effektivt at bruge roadpricing.«

Professor Bent Flyvbjerg, Aalborg Universitet: »Roadpricing er en klar nødvendighed, hvis vi skal have løst to problemer. Den stigende trafik vil skabe massive køer og forsinkelser i trafikken. Samtidig er klimapolitikken også umulig at løse uden roadpricing.«

MetroXpress, 15.1.2008

16 hovedstadskommuner har foreslået, at man indfører trængselsafgifter i en betalingsring rundt om København, hvor bilister og motorcyklister betaler for at køre ind i byen - altså en afgift for at bidrage til osen og larmen i en række byer, og for at begrænse CO2-udslippet og den voldsomme trafikstigning, som de fleste storbyer har oplevet:

Alligevel skydes forslaget ned af VKO i Folketinget, fordi det "malker bilisterne" (Kristian Pihl Lorentzen, V), "bilisterne er hårdt nok ramt i forvejen" (Kim Christiansen, O), "det er en ekstra skat på tilfældige borgere" (Henriette Kjær), som de udtaler til gårsdagens avis.

Nej, det er nu ikke "tilfældige borgere" - det er de borgere, som bidrager til, at alle borgere oplever trafikforstoppelse, både i forhold til at færdes i byen og i forhold til at indånde luften over den, og der er som bekendt andre muligheder for at komme frem i København end at køre i bil.

Dog vil De Konservative "gerne være med til at kigge generelt på roadpricing," DF vil gerne "gøre det mere attraktivt at bruge kollektiv transport", hvilket naturligvis lover godt for miljøet (hvis ordene nogen sinde følges op af handling), men ingen af delene er valide argumenter imod at tage hul på vejafgifter af den ene eller anden art her og nu ifølge den stribe eksperter, som udtaler sig til avisen:

Professor Bent Flyvbjerg, Aalborg Universitet: »Indførelse af trængselsafgifter e rden bedste måde, vi kan løse trængselsproblemer på. Trængsel er mest et problem i de større byregioner. Man kan godt fordele brugen af vejen gennem kødanneelse, som man gør nu, og som man gjorde i Sovjetunionen, når der var mangel på en vare. MEn det er en uhensigtsmæssigløsning.«

Lektor Jeppe Rich, DTU: »Vi ved, at det ikke virker, hvis man kun investerer i kollektiv trafik og bruger guleroden over for bilisterne. Det er en sjov politisk argumentation, for den holder ikke. Det samme gælder argumentet om brandbeskatning. Man indfører jo ikke roadprincing for at beskatte ekstra, men for at opnå samfundsfordele. Afgiftsystemet kan omlægges, så det bliver billigere at købe bil, men dyrere at bruge den.«

Forsker Harry Lahrmann, Aalborg Universitet: »Vi har to store udfordringer: at løse trængselsproblemerne og gøre noget ved CO2-udledningen. Det er helt sikkert, at vi ikke kan bygge os ud af det. Jeg mener, at generel roadpricing er at foretrække i forhold til bompenge, som primært løser lokale problemer: Men vi skal regulere bilismen gennem en form for afgifter. Al erfaring viser, at kollektiv trafik ikke er nok. Der skal pisk til - så simpelt er det.« Politiken, 18.6.2008

Ja, så simpelt er det, og så simpelt har eksperter igen og igen fastslået det - og de økonomiske vismænd er enige.

Men til trods for at de radikale og socialdemokratiske lokalpolitikere i København går ind for trængselsafgifter, har også deres folketingskolleger været med til at nedstemme dem.

Så meget for alle de kønne ord om at nedbringe CO2-udslippet - så snart det handler om den politiske praksis, er langt de fleste politikere fuldt ud parat til at hamre flere motorveje tværs gennem naturskønne områder, selv om trafikbehovet er minimalt, mens man hellere ruller den røde løber ud for bilismen i hovedstaden, hvor trafikken er én stor overbelastning, end sætter effektivt ind over for en af de væsentligste CO2-syndere.

Både vælgere og politikere må erkende, at det koster noget, hvis trafiksituationen skal forbedres, og CO2-udledningen nedbringes - målrettede afgiftsstigninger på de områder, hvor problemet er størst, er naturligvis det mest rimelige, kombineret med afgiftsnedsættelser på miljøvenlig trafik.

Vejafgifter er et nødvendigt redskab.

Rune Engelbreth Larsen
Blog: Engelbreth, Politiken.dk, 19.6.2008