Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Drop omstridt Silkeborg-motorvej

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Socialdemokraterne er splittede om mange ting - også om en ny motorvej omkring Silkeborg.

I lighed med Dansk Folkeparti vil flere socialdemokratiske MF'ere (Mogens Jensen, Anne Marie Meldgaard og Thomas Jensen) og en række lokale socialdemokrater fra Silkeborg have den planlagte motorvej til at gå ad den såkaldte Resendallinje, hvor den dermed vil skære gennem en del af det unikke landskabsområde i Gudenådalen via en lang betonhøjbro.

Herimod står bl.a. tidligere miljøminister Svend Auken og nuværende miljøordfører Torben Hansen - og i øvrigt statsminister Anders Fogh Rasmussen, der blankt har afvist denne linjeføring med henvisning til områdets naturskønne karakter - og som i stedet støtter den såkaldte Kombilinje, der løber gennem Silkeborg by og Nordskoven. Problemet er, at Kombilinjen går gennem Nordskoven, som er en del af EU's Natura 2000 naturbeskyttelsesprogram.

Danmarks Naturfredningsforening (DN) har afvist Resendallinjen og kritiseret Kombilinjen, men det er altså ifølge DN den dårligst tænkelige løsning, som en række socialdemokrater kæmper så ihærdigt for.

NOAH har til gengæld skåret gennem i debatten og foreslået den mest oplagte løsning på striden: Drop motorvejen 100 procent.

For det første vil enhver linjeføring have store konsekvenser for naturen, for det andet er der slet ikke tilstrækkeligt trafikbehov til at nødvendiggøre et 4 milliarder kroners projekt af denne karakter, og for det tredje er der alternativer til at løse de trafikale problemer, der er:

Spar skatteborgerne for ca. 4-6 milliarder og Silkeborg for en overflødig og ødelæggende motorvej. At bygge en motorvej gennem Silkeborg er udtryk for et helt urimeligt og hensynsløst spild af skatteborgernes penge. Samtidig vil miljøbelastningen være voldsom eftersom der er tale om meget store indgreb i byen og dens rekreative områder.

Trafikkens omfang er beskedent. Selv i "spidstimen" mod Århus ved Linå øst for Silkeborg på den mest befærdede strækning er der ikke flere personer, end der ville kunne sidde i 8 IC-3 togsæt med 144 siddepladser. Ved Funder vest for Silkeborg ville bilisterne i "spidstimen" kunne sidde i 5 IC3-togsæt. "Spidstimetrafikken" består fortrinsvis af pendlere til Århus, hvor der er 3 – 4 tomme siddepladser i hver bil. De burde i stedet få tilbudt en fremragende bus- og togtrafik. Det kunne tage toppen af trafikken. Hvis man tilmed indførte en betalingsring ved bygrænsen til Århus ville det yderligere stimulere folk til ikke at pendle i bil til Århus.

Hvis man kan håndtere trafikken i "spidstimen", som er den mest trafikerede time, kan man logisk nok let klare trafikken resten af døgnet.

At bygge en 4 sporet motorvej med en "spidstimekapacitet" på 4.000 motorkøretøjer i hver retning er uansvarligt i betragtning af den lille "spidstimetrafik" på 500-900 biler, der er på strækningen. At droppe en energisløsende, dyr og skæmmende motorvej vil være et velkomment signal om at regeringen og Folketinget tager sin forpligelse overfor klima, energibesparelser og by- og naturområder alvorligt.

NOAH, 23.5.2008

Den archimediske løsning på motorvejsknuden er altså ganske enkelt at droppe den.

Her er en mulighed for selv at vurdere problemstillingen: De to motorvejsmuligheder fremstillet som små film af (motor)Vejsdirektoratet, der viser, hvordan henholdsvis Kombilinjen og Resendallinjen påvirker de omkringliggende områder:

> MOTORVEJ 1, KOMBILINJEN

> MOTORVEJ 2, RESENDALLINJEN

Filmene kan (sammen med andre) ses i lavere opløsning her: Vejdirektoratet

Og løsning 3 (NOAH):

> NUL MOTORVEJ (pdf)

Rune Engelbreth Larsen
Blog: Engelbreth, Politiken.dk, 2.6.2008