|
BLOG
|
OM
|
REGISTER
|
FORFATTERSKAB
|
FILM-ANBEFALINGER
|
BOGANMELDELSER
|
FOTOS
|
LINKS
|
SØGNING
|
![]() |
![]() |
|
BORGES: »Der gemmer sig ikke bag ansigterne et hemmeligt jeg, som styrer vore handlinger og modtager indtryk; vi er kun rækken af disse imaginære handlinger og disse strejfende indtryk. Rækken? Hvis vi benægter ånden og materien, som er kontinuerlige, ved jeg ikke, hvilken ret vi har til den kontinuitet, som er tiden.« |
|
I Ki-Duk Kims finurlige og i bogstaveligste forstand æteriske fabel, Tomme huse (Bin-jip) er liv og død hinanden nærværende, som skæbnens eller tilfældets spil af dødbringende uheld og livsbekræftende kærlighed veksler. En korrupt politimand, en hævngerrig ægtemand og en sadistisk fangevogter stiller snart brutale hindringer i vejen, efter at de elskende er blevet anklaget for mord. Kan kærligheden løfte sig over virkeligheden - eller kan kærligheden løfte virkeligheden. Læs mere: Tomme huse ... |
|
Et forløbigt og uhøjtideligt (kanon)skud fra hoften på det, der kunne være (ikke den, men) én Dansk Friheds Kanon - eller Antikanon, om man vil. Her er fokus på nogle af den danske kulturarvs aspekter af menneskelig individualitet og integritet samt diverse udtryk for en inspirerende frihedsånd og magtkritik. Læs mere ... |
I nytårstalen 1984/85 kritiserer Dronning Margrethe danskernes intolerance, »dumsmarte bemærkninger« og den »kølighed«, indvandrere mødes med.
Selv om den nedladende retorik over for indvandrere i dag er langt værre, tyder en ny bog på, at dronningen bare er en simpel vendekåbe. Hun har således overgivet sig til tidens konsensus, hvor mistænkeliggørende ytringer om muslimer er reglen.
Dronningen udtaler om islam: »Der må vises et modspil, og man må en gang imellem løbe den risiko at få en mindre flatterende etiket hæftet på sig.« Hun siger, at nytårstalen i 1984 var »rablende naiv«, og at vi har »ladet det flagre i alt for lang tid«, »fordi vi er tolerante«.
Så kan De vist ikke blive meget mere dumsmart, Deres Højhed. Samme opportunistiske leflen som populistiske politikere dyrker – deres dårlige »undskyldning« er, at de skal vælges. Hvad er Deres?
Man kan så håbe, at fremtiden tegner lysere i kongehuset. I det mindste udtalte kronprinsen i en interview-bog i 2001: »Hvorfor som dansker ikke sige: 'Nu har jeg mit på det tørre. Hvorfor ikke glæde sig over, at nu har jeg det godt, så nu vil jeg gerne gå i brechen for mine nye naboer.' I stedet for at møde dem med mistro og en kold skulder.«
Måske også dronningen skule forsøge sig med et varmt håndtryk i stedet for en kold skulder.
Information, 19.4.2005