Humanisme.dk

BLOG | OM | REGISTER | FORFATTERSKAB | FILM-ANBEFALINGER | BOGANMELDELSER | FOTOS | LINKS | SØGNING
      INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | POESI | KUNST | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Læs mere eller bestil: Danmark er en kvinde
Aktuelt
Aktuelt
Filmanbefaling
Alle månedens opdateringer
Se udvalgt film- eller tv-klip fra sektionen 'Levende billeder'
Dagens bevingede ord

JENS BAGGESEN: »Det er de undertrykte Advocaters Pligt paa alle moralsk-tilladte Maader at lede Undertrykkerne til Opmærksomhed paa hvad de giøre, hvis de ikke vide det, hvilket til Menneskehedens Ære, som oftest er Tilfældet.«

Dagens filmanbefaling

Vi skriver 1944, og mens de allierede er ved at rulle den nazistiske krigsmaskine tilbage, kæmper den spanske modstandsbevægelse med sværere odds mod Francos fascister, der har vundet borgerkrigen i Spanien. I en fascinerende blanding af eventyrets mytiske logik og modstandskampens blodige virkelighed, bevæger vi os i Pans Labyrint fra oververdenen til underverdenen, der griber ind i opgøret mellem fascisterne og rebellerne. Læs mere: Pans labyrint ...

Dagens essay fra arkivet

Den røde tråd i Holdts fotoudstilling, »Ghettoen i vore hjerter« er en bestræbelse på at menneskeliggøre ikke blot 'offeret' for racismen, men også 'racisten'. Meget forenklet er hans kongstanke den, at den smerte, der prygles ind i børn og unge i socialt marginaliserede og splittede familier, alt for ofte vender tilbage hos den voksne i indadvendte traumer og udadvendt fordomsfuldhed, der resulterer i diskrimination og had - eller i værste fald vold og racisme.

Om Rune Engelbreth Larsen
Facebook-profil
Biografi
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danarige - en genopdagelse af Danmarks landskaber i ord og fotos
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - modstandsbevægelsen mod Dansk Folkeparti
Faklen.dk
Modspil.dk
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Øvrige anbefalede links
...
Kontakt Humanisme.dk

eXTReMe Tracker DanskeWeblogs.dk | Indeks over de danske blogs
Humanisme.dk

Dronningens dumsmarte bemærkninger

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

I nytårstalen 1984/85 kritiserer Dronning Margrethe danskernes intolerance, »dumsmarte bemærkninger« og den »kølighed«, indvandrere mødes med.

Selv om den nedladende retorik over for indvandrere i dag er langt værre, tyder en ny bog på, at dronningen bare er en simpel vendekåbe. Hun har således overgivet sig til tidens konsensus, hvor mistænkeliggørende ytringer om muslimer er reglen.

Dronningen udtaler om islam: »Der må vises et modspil, og man må en gang imellem løbe den risiko at få en mindre flatterende etiket hæftet på sig.« Hun siger, at nytårstalen i 1984 var »rablende naiv«, og at vi har »ladet det flagre i alt for lang tid«, »fordi vi er tolerante«.

Så kan De vist ikke blive meget mere dumsmart, Deres Højhed. Samme opportunistiske leflen som populistiske politikere dyrker – deres dårlige »undskyldning« er, at de skal vælges. Hvad er Deres?

Man kan så håbe, at fremtiden tegner lysere i kongehuset. I det mindste udtalte kronprinsen i en interview-bog i 2001: »Hvorfor som dansker ikke sige: 'Nu har jeg mit på det tørre. Hvorfor ikke glæde sig over, at nu har jeg det godt, så nu vil jeg gerne gå i brechen for mine nye naboer.' I stedet for at møde dem med mistro og en kold skulder.«

Måske også dronningen skule forsøge sig med et varmt håndtryk i stedet for en kold skulder.

Information, 19.4.2005