Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Litteratur

Limfjorden I-II. Stemmer og steder.

Boganmeldelse af Rune Engelbreth Larsen Udprint

... Hans Edvard Nørregård-Nielsen & Kirsten Klein: Limfjorden I-II. Stemmer og steder. Gyldendal, 424 + 406 sider. Anmeldt i Politiken: ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

»En mand sætter sig for at optegne hele verden. I årenes løb befolker han et rum med billeder af provinser, kongeriger, bjerge, bugter, skibe, øer, fisk, værelser, instrumenter, stjerner, heste og personer. Kort før sin død opdager han, at denne tålmodige labyrint af linjer gengiver billedet af hans eget ansigt.« (Jorge Luis Borges).

Når jeg kommer til at tænke på disse ord af Borges under læsningen af kunsthistorikeren Hans Edvard Nørregård-Nielsens og fotografen Kirsten Kleins pragtfulde værk om stemmer og steder fra og omkring Limfjorden, skyldes det ikke, at de mere end 800 store sider, som værkets to bind omfatter, er et punktum for det ene eller det andet livsværk – selv om det vel spiller ind, at Nørregård-Nielsen kalder det for »en slags testamente«.

Men det skyldes, at værket er af den personlige og dog bredt informative karakter, hvor læseren både tages kyndigt i hånden under en oplevelsesmættet rejse rundt i kultur- og naturlandskaber, der er rige på kendte og ukendte fortællinger, og samtidig bydes indenfor til en mosaik af erindringer og iagttagelser, hvorigennem konturerne af fortællerne også selv træder frem. Som en »mindekæde« à la Thøger Larsens i digtet »Ved Fjorden« (1905):

Min Sang er en Mindekæde.
Jeg gjorde den gerne altfor lang.
Hvert Vers er en gammel Glæde,
jeg værner om gennem Tidens Gang.

Nørregård-Nielsen vandrer, kører og sejler os rundt om og tværs gennem Limfjordenslandet, hvis landskabsformende blå bælte ikke blot tvedeler hovedlandet geografisk, men tillige i så rigt mål flyder sammen med den danske kulturarvs hjerteblod.

»Vi har på enhver måde det privilegium at gå, hvor der har gået mennesker før, og det er ikke mindst derfor, at man ret beset aldrig behøver at gå alene,« skriver han. Og alene er vi bestemt ikke, når vi ærbødigt og dog jordnært tages med på besøg hos bl.a. Blicher, Aakjær, Skjoldborg, Sandemose, Thøger Larsen, Hans Kirk og Johannes V. Jensen. Eller ser Limfjordslandet gennem Dankvart Dreyers, Niels Bjerres, Jens Søndergaards og Hans Smidths vidt forskellige pensler og lærreder.

For blot at nævne nogle få i det vide persongalleri, der møder os mellem de mange detaljemættede betragtninger og beretninger, fra kirkerne og gravhøjene over hederne og øerne til landsbyerne og byerne.

Det er en kultur- og tidsrejse, som heller ikke går uden om de dystre historier om Cheminovas og landbrugets fatale konsekvenser for Limfjorden, der bogstavelig talt har været døden nær: »Som var forureningen fra Cheminova ikke nok, blev sagen yderligere beklumret af en fremherskende frygt for at såre de vældige landbrugsinteresser langs Limfjorden, der stadig er mere følsomme end springbalsaminer og desværre lige så forudsigelige.«

Kirsten Klein 'illustrerer' Nørregård-Nielsens tekst fra Limfjordens vidt forgrenede kultur- og naturunivers, men fortæller i mindst lige så høj grad sine egne uudtømmelige landskabsfortællinger i de hundredvis af fotografier, der følger bogens fremadskridende forløb og dog svæver ubesværet over fjorden som enkeltstående værker i deres egen ret.

En billedkunstner, der i lighed med vore bedste landskabsmalere formår at transformere naturens æstetiske rigdom til åbne mentale landskaber, vi kan dvæle ved og glide ind i. F.eks. når en spøgelsesagtig lyskegle falder gennem et vintergråt skydække foran et engdrag, mens fjorden glimter som et blankpoleret sværd i horisonten - eller når skyer splittes og spredes som himmelske landskaber over vindblæste marker. Fotografier, der synes tid- og stedløse, men samtidig lader os forstå, hvorfor lige netop Limfjorden har kaldt på nogle af landets allerstørste digtere.

Som om de to store bind ikke er omfangsrige nok at gå på opdagelse i og falde i staver over, medfølger også den meget smukke og lidt melankolske DVD »Min dal« om Nørregård-Nielsens arbejde med bogen og tanker om livet og landet. Og om denne fjord, der forbliver fjorden over alle danske fjorde, skønt den siden gennembrudet ved Agger Tange i realiteten ikke engang er en fjord længere, men faktisk et sund – og som derved selv er et billede på kulturens og danskhedens foranderlighed. Men også på behovet for at kaste anker indimellem og se tilbage på steder og stemmer, der har præget sejladsen.

Dette fine værk er et sådant anker, en Thøger Larsensk »mindekæde«.

»Selv er jeg tilfreds, hvis bogen erindrer om den levende virkelighed, som var og altid vil være Limfjorden på tværs af årstidernes gang,« hedder det i udgangspunktet for projektet. Og Nørregård-Nielsen og Klein har begge gode grunde til at være mere end tilfredse med et monumentalt erindringsbillede af Limfjordslandet – ikke i udkanten, men i hjertet af Danmark.

Rune Engelbreth Larsen, Politiken, 30.8.2011