Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Skønhed

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Klumme i Politiken

»Den sanselige verden er isprængt oversanselig betydning for den, som griber øjeblikket, hvor solen flækker skydækket, eller døren står på klem. Det er verdenspoesien

Sådan skriver professor dr.phil. Dorthe Jørgensen i sin indtroduktion til udstillingen »Verdenspoesi« med malerier og akvareller af Bettina Winkelmann og egne tekster – eller »tankebilleder«, som hun kalder sine små refleksioner over virkelighed, kunst og oplevelse.

Det er Kvindemuseet i Aarhus, der har åbnet 3. etage til en både æstetisk og filosofisk opløftende udstilling, der med ét ord simpelthen er – skøn. Og det er da også netop dét, der er omdrejningspunktet for teksterne, »erfaringen af, at noget kan have værdi i sig selv, tidligere kaldet skønhed«.

Det 'noget', der giver oplevelsen en helt særlig dimension eller kvalitet, selve det uhåndterlige ved oplevelsen, der er af større og mere udefinerlig værdi end den banalt registrerende iagttagelse, og som vi begriber som det skønne.

Det er jo ikke så lidt af en mundfuld at tematisere på en enkelt udstilling, men det lykkes ikke desto mindre på underfundig vis at komme det udefinerbare nærmere.

Tekst og malerier handler ikke »om« hinanden og forholder sig heller ikke umiddelbart til hinanden, men fungerer alligevel glimrende sammen. Og helt tilfældigt er de heller ikke sammenstillet, for Jørgensen og Winkelmann har begge opholdt sig på Det Danske Institut i Damaskus i foråret 2010, hvilket også afspejler sig i flere henseender.

Winkelmanns værker er visuel poesi fuld af farverige antydninger og stemninger, strejf af motiver, figurer og genstande fra dagligdagen, der bærer præg af noget umiskendeligt arabisk og dog universelt tid- og stedløst. Fine omrids af genkendelighed med slørede kulisser, hvis varme penselstrøg og nysgerrige orientering ud over det umiddelbare åbner sig for det »overskud« af betydning, som oplevelsen inviterer til, når man for øje på 'det skønne'. »Er blikket åbent, er det poetiske overskud i verden også tilgængeligt,« som Jørgensen skriver.

Malerierne er små hverdagsgåder, der ofte sender tanken i én retning og blikket i en anden med titler som f.eks. »Velkommen« og »Lyden fra minareten«. Venligt, imødekommende og uanmassende trækker tankebilleder og malerier både tækningen og oplevelsesapparatet ud over dét, der er lige foran os.

»Moskeen er en park. I et hjørne har en familie slået sig ned, moderen pakker maden ud. En flok piger valser arm i arm forbi, omkring brønden løber drenge rundt. Jeg ser en olding læse i Koranen, en ung mand sidde med avisen, et par være fælles om en bog. Jeg hører to mænd diskutere, mens andre sidder fordybet i bøn. Vi smiler til hinanden, den arabiske kvinde i sin overfrakke og jeg i min forundring.«

Det er sine steder intimt og arabisk, lukkede rum, der folder sig ud, og det er danske tænkere og kunstnere med åbent sind, der åbner de nysgerrige og kreative øjne for noget på én gang udansk og dansk, arabisk og uarabisk. En oplevelse af skønhed, der selv er en del af skønhedens fortolkning, og et godt eksempel på, at tekster på museum ikke kun behøver være forklarende skilte med baggrundsoplysninger, men kan være udstillingsværdige i deres helt egen ret.

Med »Verdenspoesi« bliver vi atter mindet om, hvor bredt Kvindemuseet i Aarhus fortolker sin egen mission om at sprede viden om kvinders liv og virke i dansk kulturhistorie, og hvor meget længere det rækker ud over den nok så vigtige kønspolitiske friheds- og ligestillingskamp, som det er udsprunget af, og som mange nok fejlagtigt tror museet begrænset til.

»Rummet – et indelukke for den indelukkede. Men ordet 'rum' kommer af ruma, der betyder 'det åbne'. Der er en forbindelse mellem rum og åbenhed.«

Dorthe Jørgensens tankebilleder og Bettina Winkelmanns malerier åbner døren, supplerer hinanden og gør 3. etage til et inspirerende rum – og noget så elementært som et ualmindelig rart sted at være.

Rune Engelbreth Larsen
Politiken, 10.11.2011