Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Poesi for øjne og ører

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Hans Krull: Hvad føler vi for

Hans Krull: Hvad føler vi for, 2010.

Det er en helt særlig oplevelse, når et godt digt læses højt af en god (op)læser, hvilket ikke blot oplæsningsarrangementer kan vidne om, men også det anbefalelsesværdige internet-initiativ Forfatterstemmer.dk.

Et godt digt er selvsagt også givende ved tavs læsning, hvilket blot er en anden oplevelse, hvad enten digtet så er griflet ned på en krøllet serviet eller er trykt på det mest eksklusive papir – men et flot og gennemarbejdet tryk kan også være ekstra berigende.

Der er digte, hvor alt andet end den nøgne tekst på en hvid flade er forstyrrende, men der er også digte, hvor illustrationer og layout kan bidrage smukt til den visuelle læseoplevelse og både supplere og uddybe teksten. Søren Hillerup Vaag: Rust på hejrer hører ingen steder hjemme

Jeg sætter f.eks. pris på, at forsidelayoutet røber en forståelse for indholdet og rækker ud over titlen, hvad enten det sker med et væld af visuelle virkemidler eller blot antydningsvist i en lille grafisk detalje. Hvis et omslag derimod kun fortæller dét, der allerede kan læses ud af titlen, tilføjer det intet og er ikke meget mere interessant end bølgepap.

Heldigvis er der undtagelser fra den metervare, som præger en del udgivelsers tilrettelæggelse. Det gælder f.eks. Stig Dalagers 578 siders store Der er ingen gader som her (2010), der indeholder syv tidligere digtsamlinger fra 1986-2000 og den hidtil uudgivne Hvid sommer. Forsiden er komponeret af navnene på en række byer, primært internationale metropoler (Bagdad, Sarajevo og New York m.fl.), og skrifttyperne giver mindelser om en skyline, der fremhæver, at Dalagers digte rummer et globalt udsyn.

To andre digtere, der også er rige på poetiske indtryk fra den vide verden, er Søren Sørensen og Christoffer Gertz Bech. Førstnævntes Troldspejl (2008) prydes af digterens oliemaleri, »Skálholt«, og forsiden på Bechs debutdigtsamling Grøn for bouzouki og klarinet (2007) er ligeledes et maleri af kunstneren selv.

Johannes Balsgaard: Rust på hejrer hører ingen steder hjemme

Ikke kun et omhyggeligt forsidevalg, men især illustrationer er en sjældenhed.

I 2001 blev Steen Steensen Blichers klassiker Trækfuglene (1838) genudgivet af Blicher-Selskabet og Johannes Larsen Museet med træsnit af Johannes Larsen – et af de smukkeste eksempler på, hvor ultimativt tekst, tryk og grafik kan gå op i en højere enhed, lige fra illustrationerne til udgivelsens mindste detaljer.

Det er heller ikke helt uden tanke på kombinationen af Blicher og Larsen, at man læser Eske K. Mathiesens seneste udgivelse, Rust på hejrer hører ingen steder hjemme. Digteren er her godt hjulpet på vej af Johannes Balsgaards forside og de øvrige kunstnere fra Den Fynske Forårsudstilling 2010, bl.a. Søren Hillerup Vaag, Jens Bohr, Lars Abrahamsen, Jens Enevold og Erik Enevold, der bidrager med poetiske naturmotiver.

Og så er det næppe blot et naturbillede, men også et billede på sit eget værk, når Mathiesen skriver:

Jeg foretrækker at skrive lige ud
ad landevejen. Men den snor sig
godt nok ikke så lidt
mellem Måle og Dalby, og den
kommer højt op
på Lærkebjerg, hvor
lærkerne i dag, Palmesøndag, synger,
så himlen er indædt blå
af misundelse.

Alle kan selvfølgelig ikke få stillet en hel forårsudstilling til deres 'rådighed', men en enkelt billedkunstner kan bestemt også løfte. Jan Morells seneste digtsamling, Hvad føler vi for (2010), er fremragende illustreret af Hans Krull, hvis pensel brygger farvestrålende videre på en række anatomiske tegninger. Her er huden flået af kødet, som Krull omdanner til udtryksfulde ansigter, mens Morell et sted digter, at »vinde blæser celler af min hud« og et andet konstaterer:

Når jeg ligger i min grav
ser jeg bedre mine rødder.

I betragtning af det faktum, at det i hovedreglen ikke er rentabelt at udgive digte, er det opmuntrende, at der stadig dukker digtsamlinger op, hvor poetiske ord tilføjes en poetisk forside – og måske sågar en poetisk billedside.

Hans Krull: Hvad føler vi for

Hans Krull: Hvad føler vi for, 2010.

APROPOS:

> Forfatterstemmer.dk
> Stig Dalagers hjemmeside
> Christoffer Gertz Bech: Galleri
> Hans Krulls hjemmeside
> Digte af Eske Mathiesen via Danarige.dk
> Danske kunstnere for natur og miljø: Jens Bohr

Rune Engelbreth Larsen
Politiken, 8.7.2010