Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Rammstein og Zensursula

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Rammstein Wir sind für die Musik geboren
Wir sind die Diener eurer Ohren ...

Vi er født til musikken
Vi er jeres ørers tjenere ...

Rammstein: »Ein Lied« (2005)

Den tyske rock-, metal- eller industrialgruppe Rammstein udfordrer gerne konventionelle rammer i samspillet mellem musik, lyrik og æstetik, og bandet har gentagne gange formået at forarge både til højre og venstre. Selv gruppens navn er kontroversielt, idet det refererer til en flytragedie i 1988, hvor 74 omkom og over 500 blev kvæstet på den amerikanske luftbase ved byen Ramstein. Med poetisk inspiration lige fra Goethe, Hoffmann, Brecht og Grimm til nogle af samtidens horrible mediehistorier om incest og kannibalisme udforskes livets tragedier og komedier, fra grænsesøgende sex og umættelig grådighed til drømmende romantik og nagende jalousi.

Senest har selveste Hvideruslands Moralråd fordømt bandet, der skal spille i hovedstaden Minsk den 7. marts. Statsmoralisterne hævder i en pressemeddelelse, at Rammstein opfordrer til »vold, masochisme, homoseksualitet og andre perversiteter«, og at deres tilstedeværelse angiveligt er en trussel mod »den hviderussiske statsorden«.

Også i Tyskland er myndighederne ude med censurriven. I 2009 forbød den daværende tyske familieminister Ursula von der Leyen (med tilnavnet Zensursula) unge under 18 år at købe Rammsteins seneste CD, »Liebe ist für Alle da«, hvis cover afbilder bandmedlemmer, der er i færd med at tilberede en nøgen kvinde.

Endvidere er der i Tyskland nedlagt decideret forbud mod at spille sangen »Ich Tu Dir Weh« (jeg gør dig ondt), mens den eksplicit pornografiske musikvideo til albummets første single, »Pussy«, kun vises i en stærkt censureret version.

Mange overser både flertydighed og ironi, men Rammstein spekulerer utvivlsomt også i provokationen for opmærksomhedens skyld – »Pussy« er undtagelsesvist et banalt og musikalsk uopfindsomt hit om kødets lyster, om end heller ikke uden ironi: »Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr« (Blitzkrig med kødgeværet). Med få undtagelser er teksterne rige på flydende poetiske metaforer frem for poppens entydige platituder og garneret med små halvlitterære fortællinger, der slet ikke lader sig indfange i moraliserende smagsdomme eller politiserende rammer om den kunstneriske frihed.

Men det er ikke kun konservative moralvogtere, der har vanskeligt ved at forstå, at æstetik ikke behøver være etik, eller at ironiske glimt og farverige metaforer ikke nødvendigvis kan reduceres til fikserede politiske holdninger eller banale opfordringer til at handle på bestemte måder. Også på venstrefløjen er Rammstein omstridt og bliver til tider afskrevet som »højreradikalt« på grund af en musikvideo, der bl.a. anvender klip fra Leni Riefenstahls propagandafilm 'Olympia' (1936). Desuden beskyldes bandets monumentale koncerter for at gentage en autoritær iscenesættelse, hvor indtrykket af de tunge rytmer forstærkes af et dramatisk ildshow.

Rammstein har fastholdt, at deres musik og tekster generelt er apolitiske, og at Riefenstahl alene blev benyttet af æstetiske grunde (skønt forsangeren Till Lindemann siden har fortrudt billedvalget – måske primært af træthed over at skulle forklare sig).

Trods Lindemanns kritik af Tysklands vage indgriben over for racistiske motiveret vold, og selv om sangen »Links 2 3 4« er deres eneste politiske statement, der fastslår, at gruppen placerer sig til venstre, verserer gamle skrøner til stadighed på venstrefløjen.

Men til syvende og sidst er det eventuelle politiske ståsted jo underordnet; musik, litteratur og billedkunst kan heldigvis have mange kvaliteter, der ikke svarer til firkantede ideologiske støbeformer, men byder på oplevelser, der udfordrer andre mentale og moralske barrierer uden bastante 'svar' eller traditionelle entydige 'budskaber'.

At Rammstein kan forarge politiske moraldommere af forskellig observans i Tyskland og true Lukasjenkos totalitære »statsorden« i Hviderusland, som hverken forstår flertydighed, ironi eller passionernes poesi, gør imidlertid også utilsigtet gruppen til en velkommen sten i skoen hos de politikere, der vil politisere alting.

Rune Engelbreth Larsen
Politiken, 4.3.2010