Humanisme.dk

    FORSIDE | INFO | KONTAKT | REGISTER | SØGNING | ANBEFALINGER: FILM & BØGER & LINKS
    INSPIRATION: LEVENDE BILLEDER | CITATER | DOKUMENTATION: NATIONALISTISK PROPAGANDA

Facebook: Like Humanisme.dk
Facebook: Friend Rune Engelbreth Larsen
Alle månedens opdateringer
Om Rune Engelbreth Larsen
Biografi
Rune Engelbreth Larsen på Twitter
Rune Engelbreth Larsen på Youtube
Rune Engelbreth Larsens forfatterskab
Foredrag af Rune Engelbreth Larsen
Links
Rune Engelbreth Larsens genopdagelse af Danmarks landskaber i fotos
Digte af Rune Engelbreth Larsen
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
Danmarks Løver - frihedsbevægelsen
Panhumanism.com - Rune Engelbreth Larsen på engelsk
Rune Engelbreth Larsens blog på Politiken.dk
...
Kontakt Humanisme.dk
Humanisme.dk
eXTReMe Tracker

Pia er antiracist: Afskyr 'de fremmede', ikke hudfarver ...

Af Rune Engelbreth Larsen Udprint

Det har i den seneste tid igen været alfa og omega for Pia Kjærsgaard at understrege, at hun ikke er »racist«, fordi hun ikke kunne drømme om at se ned på mennesker på grund af deres hudfarve.

Det ville da også sætte hende i bås med et mikroskopisk mindretal, som ingen tager alvorligt i dagens Danmark. Til gengæld har hun og andre for længst vænnet sig selv og mange andre til at kalde en hel befolkningsgruppe med indvandrerbaggrund kollektivt for »de fremmede« med et klart nedsættende sigte - men dét er jo noget helt andet og i sin skønneste orden, ikke sandt?

At denne gamle traver i debatten dukker op igen, skyldes naturligvis, at Kjærsgaard har udgivet endnu en selvbiografi, hvor emnet ifølge medieomtalen åbenbart er centralt. Dansk Folkepartis værdiordfører fastslår f.eks.: »De fremmede må også gerne have deres egen kultur. De må for min skyld også gerne bo i lejligheder med mærkelige gulvtæpper og spise fremmedartet mad, men de skal ikke tvinge mig til at spise det, og når de går på gaden, synes jeg, at de skal tale dansk.«

Er det »racistisk« at bruge en stereotyp etikette som »de fremmede« igen og igen og igen i sit politiske vokabular på den måde, som Kjærsgaard gør og har gjort det i 2-3 årtier?

Nej, det er ikke racistisk, men det er dybest set ikke meget mindre overfladisk og ekskluderende, fordi intentionen er og bliver kollektivt stigmatiserende.

Er det »racistisk« at beskylde »de fremmede« for at »bo i lejligheder med mærkelige gulvtæpper«?

Selvfølgelig ikke - det er bare utrolig nedladende og arrogant.

Er det »racistisk« at insinuere, at »de fremmede« kunne finde på at tvinge kebaben ned i halsen på hende? Nej, det er bare ualmindelig tåbeligt og umådeligt virkelighedsfjernt.

Er det »racistisk« at kræve, at alle taler dansk på gaden, uanset deres modersmål?

Nej, det er ikke racistisk, det er bare ekstremt nationalistisk. Og næppe nogen kan vel være et sekund i tvivl om, at hun selvfølgelig ville gennemføre dette som lov, hvis hun havde 90 mandater til sin rådighed.

Men Kjærsgaard er og bliver antiracist med eftertryk, kan vi forstå på hendes udtalelser i forbindelse med bogudgivelsen. Hun har nemlig intet som helst dårligt at sige om noget som helst menneske på grund af vedkommendes hudfarve, og sådan har det altid været.

Til gengæld har hun f.eks. udtalt, at »titusindvis og atter titusindvis« af indvandrere i Danmark lever i middelalderen (Kjærsgaards Ugebrev, 13.6.2005). Det mente hun sågar, at der kunne »føres sandhedsbevis for« (Jyllands-Posten, 9.10.2005).

Et spændende videnskabeligt udsagn, hvis bevis vi ganske vist endnu har til gode.

Havde hun sagt, at »titusindvis og atter titusindvis« af sorte lever i middelalderen, havde hun været racist. Havde hun sagt, at »titusindvis og atter titusindvis« af jøder lever i middelalderen, havde hun været antisemit.

Nu var det heldigvis bare indvandrere - og dét er i orden. Intet kunne jo ligge Kjærsgaard fjernere end »racisme«.

Tilmed kunne vi også forstå på Kjærsgaard i et nyligt Deadline-interview, at det måske ikke engang står helt så slemt til længere, for i de senere år er nogle af disse »titusindvis og atter titusindvis« åbenbart kommet UD af middelalderen igen!

Det var de ganske vist ikke tidligere på året, hvor jeg mødte hende i programmet 'Rushys roulette' i Radio24Syv - men man jo sno sig.

Det må være rart at besidde en sådan visdom, at man kan overskue titusindvis og atter titusindvis af mennesker og kaste dem kollektivt ind i den historisk nedsættende kasse, når det måtte passe éns politiske forgodtbefindende uden skelen til skyggen af saglighed eller sandhed - for siden vilkårligt at kunne pille nogle af dem ud igen, hvis dét aktuelt er den letteste måde at glide af på en journalist.

Men det korte af det lange er jo, at det er inderligt ligegyldigt, om Kjærsgaard er racist eller antiracist eller ingen af delene.

Det afgørende er den sump af foragt hun bidrager til at sprede mod en stigmatiseret befolkningsgruppe, der forbliver kollektiviseret som »de fremmede«, uanset om de selv eller deres forældre eller deres bedsteforældre er født i Danmark eller ej, så længe de ikke kan klemmes ind i Kjærsgaards rigide normalitetskasse, som hun definerer selektivt og ensrettende ud fra en fiktiv 'danskhed'.

Dét er det uhyggelige. Det er her de totalitære tilbøjeligheder viser sig i kombination med de forbud og påbud, hun så gerne ville gennemtvinge for at virkeliggøre sin ensrettende fiktion, hvor Kjærsgaard kan definere, hvem der er ægte dansk - og først og fremmest hvem der ikke er.

APROPOS

> Indvandrerfjendtlige udtalelser af Pia Kjærsgaard
> Dansk Forbudsparti

Rune Engelbreth Larsen
Politiken, 2.11.2013